Last van nekpijn?

Nekklachten kunnen samengaan met stijfheid en een bewegingsbeperking van de nek. Vaak ligt een zittend leven achter de pc aan de oorsprong van nekpijn. Ook het overmatig gebruik van een smartphone en tablet kan de nek erg belasten. De oorzaak van nekpijn kan overbelasting of een verkeerde beweging zijn. Vaak is er geen eenduidige oorzaak van de nekpijn. Ook al heb je pijn, blijf bewegen om een stijve nek te voorkomen! Nekklachten gaan vaak vanzelf over.

Ongeveer 66% van de mensen heeft een keer in zijn leven last van nekklachten. De oorzaak is vaak onduidelijk en de pijn is vaak binnen een aantal weken weg. De nekklachten zijn hevig of zeurend en kunnen plotseling of meer geleidelijk ontstaan. Het kan als gevolg hebben dat bepaalde houdingen en bewegingen niet meer mogelijk zijn. Soms is er tevens een doffe of zeurende uitstralende pijn naar het hoofd, de schouder of de arm aanwezig. Dagelijkse activiteiten kunnen beperkt worden door de nekpijn.

Nekklachten Deurne - Fysio Jansen

Ontstaan van nekpijn

Het ontstaan van nekpijn is niet altijd te herleiden. Het kan ontstaan zijn door een verkeerde houding, overbelasting, spanning, een verkeerde beweging, artrose, na een val of stoot.

Verhoogde spanning van nekspieren

Je kunt een spier verrekt hebben. De nekspieren verhogen de spanning als reactie op pijn en dit kan eenzijdig zijn. Het voelt dan zeer stijf en dan lijkt het alsof jouw nek vast zit. Het kan veel pijn geven en jouw hoofd kan er scheef of gedraaid van staan.

Nekwervels

Bij ouderen kunnen chronische nekklachten veroorzaakt worden door slijtage van de gewrichtsvlakken tussen de wervels, dit zorgt er voor dat er minder bewegingsruimte is en dat kan met pijn gepaard gaan. Tevens kunnen door botontkalking (osteoporose) de nekwervels soms inzakken en kunnen er makkelijker wervelbreuken ontstaan.

IASTM Deurne Fysio Jansen

Fysiotherapie bij nekpijn

Het behandelen van je nekklachten is afhankelijk van de aandoening. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te creëren, provocerende bewegingen aanvankelijk te vermijden, mobiliteit, kracht en stabiliteit te vergroten en aandacht te besteden aan een optimale lichaamshouding. Bij de meeste nekklachten is het in beweging blijven het belangrijkste tijdens de behandeling. Tevens moet de nek na het bewegen rust krijgen om te herstellen. Wij gaan direct aan de slag met je blessure en zorgen voor de beste behandeling. Een afgestemd programma voor een goede en snelle revalidatie van je nekklachten.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij nekklachten:

Heb je last van nekklachten die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Wat je zelf kan doen bij nekpijn

In veel gevallen kunnen oefeningen zorgen voor klachtenreductie of voorkomen dat je opnieuw klachten krijgt. Let op! Het is mogelijk dat niet alle oefeningen voor jou of jouw aandoening aan te bevelen zijn. Zorgen oefeningen voor meer pijn die langdurig aanhoudt of ben je niet zeker over of je de oefeningen goed doet neem dan altijd contact op met je fysiotherapeut!

Afspraak maken