Last van nek artrose?

Nek artrose, ook wel cervicale artrose genoemd, is het achteruitgaan (slijtage) van de kwaliteit van het bot en kraakbeen van de nekwervels.

De nek

De nek ondersteunt het hoofd. Het hoofd weegt gemiddeld 4-6 kilo en idealiter hoort deze recht boven de schouders te staan. Dit is echter niet altijd het geval en veel factoren spelen een rol in ons dagelijks leven die de kans op klachten aan de nek te vergroten.

De nek heeft 7 nekwervels. Dit zijn botten met enkel uitsteeksels aan de achterzijde en de zijkanten daarvan. Tussen iedere nekwervel ligt een tussenwervelschijf (discus). Deze schijven zijn van zachter materiaal en zorgt voor meer bewegelijkheid en schokdemping tussen de wervels. Door de wervels heel loopt het ruggenmerg. Dit ruggenmerg bestaat uit een bundel zenuwbanen, waaruit links en rechts zenuwen uittreden tussen iedere nekwervel. Deze zenuwen lopen vervolgens door tot in de armen en handen en sturen hier de spieren en gevoelsreceptoren (gevoelszenuwen) aan.

Nek artrose l Symptomen en behandeling l Fysio Deurne

Oorzaken en symptomen van nek artrose

Bij onder andere het ouder worden kan het kraakbeen tussen de wervels gaan slijten. Hierdoor ontstaan kleine oneffenheden aan het bot, osteofyt-vorming genoemd, waardoor het bot verdikt. In eerste instantie hoeft dit niet altijd klachten op te leveren. Een groot deel van de mensen boven de 40 jaar hebben al slijtage van hun nekwervels, in aantal en gradatie toenemend, naarmate de leeftijd vordert. Echter ervaart een groot deel hiervan niet tot nauwelijks pijn- of andere klachten.

Een deel van de bevolking ondervindt helaas wel klachten. Deze kunnen zich uiten als:

• Stijfheid van de nek, waardoor beweging moeilijker wordt
  • Pijn in de nek, verergerd door bewegen

In het geval van artrose rondom het spinale kanaal, waar het ruggenmerg doorheen loopt kunnen zich nog andere klachten voordoen:

• Verdoofd gevoel, krachtsverlies of tintelingen in de nek, bovenrug, schouder, armen of handen.
  • Coördinatieproblemen
  • Abnormale reflexen van spieren
  • Spierspasmen
  • Schietende pijn in één of beide armen

Factoren die bijdragen aan het ontwikkelen van deze aandoening zijn:

• Leeftijd >40
  • Erfelijke aanleg
  • Blessure/trauma geschiedenis van de nek
  • Zwaar fysiek werk

Diagnosestelling van nek artrose

De diagnose kan enkel gesteld worden door een arts aan de hand van een röntenfoto, CT-scan, botscan of MRI. Echter geeft de mate van de artrose niet weer hoeveel klachten je ervaart. Zo kan iemand met graad 2 (milde artrose) veel pijn en stijfheid ervaren en iemand met graad 4 (ernstige artrose) geen tot weinig klachten ervaren.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Wat kan je zelf doen om klachten te voorkomen of te verminderen

In het geval dat de klachten verergeren bij het aannemen van een belaste houding, denk hierbij aan het lange tijd onderuit zitten in de bank of zijwaarts kijken naar de televisie, zorg ervoor dat je een actievere houding aanneemt en recht vooruit kijkt. Wat ook helpt op korte termijn is even gaan liggen als de klachten hevig zijn en/of warmte op de nek te leggen (warme kruik, pittenzak, etc).

Klachten en verergering kan voorkomen worden door regelmatig matig-intensief bewegen/sporten goed is voor het behoud van bewegelijkheid van de gewrichten en functie van de spieren, welke een gunstig effect hebben op de nek.

Fysiotherapie bij nek artrose

De fysiotherapeut kan u helpen bij nek artrose. Het belangrijkste onderdeel is pijn/load management. Samen erachter komen wat de klachten verergerd en wat zorgt voor pijnvermindering. Hier komt een advies van de fysiotherapeut uit, wat helpt je dag in te delen om efficiënt om te gaan met de klachten. Wanneer stijfheid en bewegingsbeperkingen voorkomen kan de therapeut helpen de aangedane gewrichten te mobiliseren voor een pijndempend effect en bevordering van de bewegelijkheid.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een nek artrose