Triggerpointtherapie tegen spierknopen

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints staan in de volksmond bekend als spierknopen en de behandeling om deze op te heffen noemen we triggerpointtherapie. Wat behandeld wordt, is een zeer lokale verkramping in de spier waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek is ontstaan. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer je er flinke druk op geeft, kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam. Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan, en altijd op vaste plaatsen. Namelijk daar waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Vaak is de oorzaak overbelasting of een trauma (bijvoorbeeld een operatie of ongeluk), maar ook te weinig beweging, stress of ongezonde/verkeerde voeding kunnen leiden tot het ontstaan.

Een spier is opgebouwd uit spiervezels. In de normale russtand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken (zie A). Wanneer een overbelaste spier onder een microscoop wordt bekeken, blijkt dat een aantal spiervezels op een bepaald punt meer zijn samengetrokken dan in het omringende gebied (zie B). Hierdoor ontstaan een lokale verdikking en slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen en vervolgens samenkleven. Dit zijn triggerpoints. Triggerpoints houden het overige deel van de spiervezel op grote spanning (zie C). Dit veroorzaakt het stijve gevoel.

Het uitstralingsgebied

Elk triggerpoint heeft een specifiek pijnuitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Een triggerpoint in de kleine bilspier, veroorzaakt een pijn die uitstraalt tot in de enkel. En veel spanning in de monnikskapspier, kan leiden tot hoofdpijn (zie plaatje). Ook kan het voor komen dat je therapeut een spier bij het schouderblad behandelt, terwijl je dit in de je arm voelt. Elk triggerpoint heeft dus een uniek pijnpatroon dat soms totaal andere lichaamsdelen bestrijkt. Door deze kennis blijkt een hoop “vage” pijnklachten nu wel verklaarbaar en behandelbaar. Triggerpoints kunnen ontstaan in allerlei situaties waarbij spieren op een onprettige manier worden gebruikt.

Oorzaken van triggerpoint:

• Overbelasting van spieren door:
    • het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging.
    • het langdurig statisch aanspannen (bijv het zitten met opgetrokken schouders).
    • kortdurende zware inspanning (zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).
    • verkeerde houding.
    • stress.
    • lichamelijke kenmerken (beenlengteverschil, bekkenscheefstand, platvoeten).
  • Plotselinge schokken, valpartijen, botsingen en operaties.
  • Injectie in een spier.

Triggerpointtherapie

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren behandeld worden, o.a. met (zelf)massage, dry needling, TENS, ijs en rektechnieken. Bij Fysio Jansen geven we de voorkeur aan een manuele behandeling met o.a. massage volgens de methode van Clair Davies. Het verminderen of verhelpen van pijn door middel van triggerpointmassage is een zeer effectieve methode waarmee je ook zelf invloed kunt uitoefenen op de klachten. De behandeling bestaat uit diepe massage door de therapeut en zelfmassage door jezelf. Voor het welslagen van de therapie is het van belang dat je de zelfmassage consequent (minimaal 2 keer per dag gedurende een paar minuten) toepast.

Termijn waarin klachten zijn verlicht:

• Acute klachten                   Vrijwel meteen
  • Meeste klachten                Binnen 3 tot 10 dagen
  • Chronische klachten          Binnen 6 weken

De triggerpointtherapie is het meest effectief als de triggerpoints vaak, maar kort behandeld worden. Zelfbehandeling maakt daarom deel uit van de therapie. Zo neem je jouw gezondheid mede in eigen hand en kom je van klacht tot kracht.

Afspraak inplannen?

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen