Fysio Jansen verzorgt Medical Taping

Medical taping Deurne

Medical Taping is een behandelwijze waarbij spieractiviteit meehelpt bij het herstel van blessures. Spieren verzorgen mede de toevoer van bloed en de afvoer van afvalstoffen door het lichaam. Het Medical Taping Concept gebruikt  elastische tapes die spieren ondersteunen zonder ze te beperken. De normale spieractiviteit verbetert de weefseldoorbloeding en bevordert zo het herstel.

Door de specifieke samenstelling heeft de tape een aantal unieke eigenschappen. Het is een speciaal soort textiel, die geweven is in dezelfde structuur als de huid met de volgende eigenschappen:

• Rekbaarheid tot 140%, vergelijkbaar met de rekbaarheid van de huid
  • Dikte en gewicht vergelijkbaar met de huid
  • Latexvrij
  • Lucht- en vochtdoorlatend
  • 100% acryl, hypo-allergeen
  • Vochtbestendig

Medical Taping is geschikt voor de behandeling van:

• Verstopping in de doorstroming van lichaamsvloeistoffen.
  • Spierzwakte.
  • Hypertone spieren.
  • Beschermen tegen overbelasting
  • Pijnklachten.
  • Correctie lichaamshouding.
  • Lymfeoedeem.

Nadat de tape is aangebracht, ontstaan er plooien in de met tape bedekte huid. Dit komt doordat de huid en de spieren weer teruggaan naar hun normale positie. Op het moment dat de huid door deze techniek wordt opgetild, stromen bloed en weefselvocht onder de huid beter door.

De tape blijft gemiddeld 3 tot 4 dagen zitten, douchen en zwemmen mogen gewoon. De tape is makkelijk te verwijderen van de huid en laat bijna geen lijm achter. Bij het verwijderen is het aan te raden om de tape in de richting van het haar eraf halen, dit maakt het zo min mogelijk pijnlijk en voorkomt huidirritatie. Als het verwijderen van de tape toch pijnlijk is, kun je tapeverwijderingsmiddel gebruiken.