Bekkenpijn Deurne?

Hoewel je het misschien niet verwacht, maar bekkenbodemspieren die te hoog gespannen zijn komen veel vaker voor dan men vroeger dacht. Klachten die bij bekkenpijn horen kunnen zijn:

  • pijn bij het vrijen
  • pijnklachten in de onderbuik, het bekken of in het bekkenbodemgebied
  • niet goed kunnen poepen, terwijl er wel aandrang is
  • niet goed uit kunnen plassen, terwijl er wel aandrang is
  • urineverlies bij hoesten en/of niezen

De klachten kunnen afzonderlijk aanwezig zijn, maar vaak in combinatie voorkomen.

Bekkenpijn - Fysio Jansen te Deurne

Bekkenpijn door mogelijk overactiviteit van de bekkenbodemspieren?

Als je dus het gevoel hebt dat je bekkenbodemspieren een te hoge spanning hebben kan het zijn dat je helemaal wat meer gespannen bent. Maar, het kan ook zo zijn dat je dit niet herkent en dat je bijvoorbeeld alleen een vermoeid gevoel hebt in je onderbuik of bekkenbodemgebied of bijvoorbeeld alleen pijn bij het vrijen (dokters noemen dit dyspareunie (‘disparejunie’)).

Het blijft dus lastig om dit te achterhalen. Ook als je de bekkenbodem niet goed kunt vinden, ondanks de oefeningen die je hiervoor gedaan hebt. Geen paniek, het is dan verstandig om eerst wat ontspanningsoefeningen te gaan doen. Ontspanning voor je totale lichaam. Dat gaat niet even tussendoor, nog niet. Je moet dus beginnen bij het begin en dat betekent: een rustige plek zoeken, in huis, in bad, op de bank of op bed, buiten, het maakt niet uit als je maar zo min mogelijk ongewenste prikkels krijgt die je ontspanning kunnen belemmeren.

Zo krijgen je hersenen rust en ruimte om straks ook de bekkenbodem te kunnen vinden. Er staat een plaatje bij de foto’s op de app. Dan zie je hoe klein het plekje voor de bekkenbodem is in je hersenen en hoe groot de plaatsen zijn voor de zintuigen.

Goed, een rustige plek dus. Ga vooraf nog even naar het toilet en doe je telefoon uit. Zorg dat je lekker ligt, geen knellende kleding. Als je op je rug ligt, leg dan een kussentje onder je knieën. Doe je ogen dicht en leg een hand onder op je buik. Adem nu rustig in door je neus en uit door je mond. Probeer tijdens het inademen naar je buik toe te ademen. We noemen dat je buikademhaling.

Behandelkamer-Fysiotherapie-Deurne-Fysio-Jansen

Wat algemene tips bij bekkenpijn

  • Als je kunt, ga dan eens wokkelen. Liggen zoals het plaatje laat zien. Zo kun je vrij makkelijk een mooie diepe buikademhaling krijgen en je bekkenbodem gaan ontspannen.
  • Ga, als je op je werk bent, af en toe naar het toilet en ga dan op de deksel van het toilet zitten. Dan raakt je bekkenbodem goed de deksel en kun je je bekkenbodem wat makkelijker vinden. Ga nu met je buikademhaling aan de slag. Hand op je onderbuik, voeten plat op de grond. Doe dit een minuut of vijf. Span je bekkenbodem even aan en laat hem daarna vooral weer los. Doe dit een minuut of vijf. Het is vaak de enige plek op je werk waar niemand je stoort.
  • Leg een klein opgerold handdoekje in de lengte (van voor naar achter) op een harde (keuken)stoel en ga er in het midden op zitten. Dat voelt wat raar aan, maar dat handdoekje drukt dan tegen je bekkenbodem aan. Zo kun je hem makkelijker vinden. Ook nu weer kort aanspannen, maar vooral ontspannen.
  • Als je bekkenbodem wat gevoelig is kun je dit ook doen met een rubberen kruik die je met een klein beetje warm water gevuld hebt of neem een warme pittenzak,
  • Als je oefent en je vindt de stilte niet prettig zoek dan naar lekkere ontspannende muziek.
  • Als je zit probeer anders eens ‘in te zakken’ of ‘door te zitten’. Je rug bol te maken maar tegelijkertijd ook de buik los te blijven houden. Dat is lastig en vraagt wat oefening, maar je zult merken dat het helpt om de bekkenbodem en buik- en bilspieren te ontspannen.

Afspraak inplannen?

Afspraak inplannen
Wij kunnen je helpen met duidelijkheid over je frozen shoulder en specifieke therapie. Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte-Fysio-Fitness-Fysiotherapie-Deurne-Fysio-Jansen