Mensen met diabetes schamen zich vaak om te bewegen, terwijl bewegen net als medicatie en voeding belangrijk is voor de gezondheid. Bewegen heeft een positieve invloed op de vetstofwisseling, de bloeddruk en de cholesterolspiegel. Je kunt als diabeet gewoon aan sport doen met normale bloedglucosewaarde. Met dit beweegprogramma hopen we veel mensen over de streep te trekken omdat je onder begeleiding van een fysiotherapeut aan de slag gaat. Zo leer je symptomen herkennen, ervaar je bijvoorbeeld dat transpireren gewoon bij bewegen hoort.

Meer controle met beweging

Heeft u moeite om uw bloedglucose op peil te houden? Bent u bang dat u een hypo krijgt wanneer u zich inspant? Weet u dat u meer controle over uw lichaam kunt krijgen als u meer beweegt? Bewegen is gezond en helpt klachten van diabetes te voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op hart- en vaatziekten. Bewegen is belangrijk, houd uzelf gezond.

Uw persoonlijk beweegprogramma

Het beweegprogramma heeft als doel u te leren om dagelijks te bewegen en vooral te blijven bewegen. Want bewegen is noodzakelijk voor het verbeteren van uw gezondheid. De fysiotherapeut zal beginnen met een eerste gesprek en een aantal testen. Hierdoor kan de fysiotherapeut het beweegprogramma op maat aanbieden. De testen laten zien wat uw huidige conditie is en welke bewegingen u kunt maken.

Drie stappen naar gezond bewegen

Het beweegprogramma is aangepast aan uw persoonlijke situatie. Het beweegprogramma is in groepsverband, met mensen die ook bekend zijn met diabetes. In de groep kunt u elkaar steunen en stimuleren en ervaringen uitwisselen. Het beweegprogramma bestaat uit 3 stappen.

Stap 1: Eerste gesprek en testen
Stap 2: Beweegprogramma diabetes type 2
Stap 3: Dagelijks bewegen

Stap 1: Eerste gesprek en testen

Wanneer u de eerste stap zet, ontvangt u thuis alle informatie en een korte vragenlijst. De ingevulde vragenlijst neemt u mee naar uw eerste gesprek. Nadat de fysiotherapeut de vragen en antwoorden met u heeft doorgenomen, worden de testonderdelen doorlopen. De testonderdelen zijn: een conditietest en een fitheidstest.

Stap 2: beweegprogramma diabetes type 2

Na uw eerste gesprek en testen kunt u instromen in het beweegprogramma. Het beweegprogramma diabetes type 2 is te verdelen in 2 onderdelen:

  • Goed beginnen
    U ontvangt informatie en voorlichting over het beweegprogramma. Het belangrijkste in het inleidende programma is dat u weer plezier krijgt in het bewegen. Daar zorgt u samen met uw fysiotherapeut voor. U leert ook herkennen wat normale verschijnselen zijn wanneer u bepaalde bewegingen maakt.
  • Uw persoonlijke programma
    Na drie weken gaat u door met het verder opbouwen van uw beweegprogramma; dit is afhankelijk van wat u aan het einde van het programma wilt bereiken.

Stap 3: Dagelijks bewegen

Tijdens het beweegprogramma diabetes type 2 heeft u geleerd om zelfstandig en gezond te bewegen. Na 12 weken kijkt uw fysiotherapeut samen met u naar de resultaten van het beweegprogramma. De fysiotherapeut adviseert u dan welke vormen van bewegen het beste bij u passen en wat voor u mogelijk is. Advies:

  1. Volg het beweegprogramma diabetes type 2
  2. Stop met roken
  3. Beweeg (wandel, fiets of zwem)
  4. Eet gezond voor een gezond gewicht
  5. Houd uw conditie op peil, sport in gezelschap
  6. Zorg dat u altijd een koolhydraatrijke snack bij u heeft
  7. Luister naar de signalen van uw eigen lichaam
  8. Let goed op uw bloedglucosewaarden
  9. Stop met sporten als u een hypo voelt aankomen
Beweegprogramma Diabetes