Mensen met diabetes schamen zich vaak om te bewegen, terwijl beweging net als medicatie en voeding van wezenlijk belang is. Bewegen heeft een positieve invloed op de stofwisseling, de bloeddruk en de cholesterolspiegel. Je kunt als diabeet gewoon aan sport doen met normale bloedglucosewaarde. Door dit beweegprogramma aan te bieden hopen we veel mensen over de streep te trekken. Trainen met lotgenoten en onder begeleiding van een fysiotherapeut voelt toch net wat anders dan naar de sportschool gaan. Gedurende het programma leer je symptomen herkennen en hiernaar te handelen.

Meer controle met beweging

Heb je er moeite mee om je bloedglucose op peil te houden? Ben je bang om een hypo te krijgen bij inspanning? Weet dan dat je meer controle over je lichaam kunt krijgen door te bewegen! Bewegen is gezond en helpt klachten van diabetes te voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op hart- en vaatziekten. Bewegen is belangrijk, het houdt je gezond.

Jouw persoonlijk beweegprogramma

Het beweegprogramma heeft als doel u te leren om dagelijks te bewegen en vooral te blijven bewegen. Want bewegen is noodzakelijk voor het verbeteren van uw gezondheid. De fysiotherapeut zal beginnen met een eerste gesprek en een aantal testen. Hierdoor kan de fysiotherapeut het beweegprogramma op maat aanbieden. De testen laten zien wat uw huidige conditie is en welke bewegingen u kunt maken.

Drie stappen naar gezond bewegen

Het beweegprogramma is aangepast op jouw persoonlijke situatie. Er wordt getraind in groepsverband, met mensen die ook bekend zijn met diabetes. In de groep kun je elkaar steunen, stimuleren en ervaringen uitwisselen. Het beweegprogramma bestaat uit 3 stappen.

Stap 1: Eerste gesprek en testen
Stap 2: Beweegprogramma diabetes type 2
Stap 3: Dagelijks bewegen

Stap 1: Eerste gesprek en testen

Wanneer je de eerste stap zet, ontvangt je thuis alle informatie en een korte vragenlijst. De ingevulde vragenlijst neem je mee naar het eerste gesprek. Nadat de fysiotherapeut de vragen en antwoorden met je heeft doorgenomen, worden de testonderdelen doorlopen. De testonderdelen zijn: een conditietest en een fitheidstest.

Stap 2: beweegprogramma diabetes type 2

Na dit eerste gesprek en testen kun je instromen in het beweegprogramma. Het beweegprogramma diabetes type 2 is te verdelen in 2 onderdelen:

  • Goed beginnen
    Je ontvangt informatie en voorlichting over het beweegprogramma. Het belangrijkste in het inleidende programma is dat je weer plezier krijgt in het bewegen. Ook ga je leren herkennen wat normale verschijnselen zijn wanneer je bepaalde bewegingen maakt.
  • Uw persoonlijke programma
    Na drie weken ga je door met het verder opbouwen van het beweegprogramma; dit is afhankelijk van jouw persoonlijke doelen

Stap 3: Dagelijks bewegen

Tijdens het beweegprogramma diabetes type 2 heb je geleerd om zelfstandig en gezond te bewegen. Na 12 weken kijkt je samen met je fysiotherapeut  naar de resultaten van het beweegprogramma. De fysiotherapeut brengt een advies uit over de vormen van bewegen die bij jouw mogelijkheden en ambities passen. Advies:

  1. Volg het beweegprogramma diabetes type 2
  2. Stop met roken
  3. Beweeg (wandel, fiets of zwem)
  4. Eet gezond voor een gezond gewicht
  5. Houd je conditie op peil, sport in gezelschap
  6. Zorg dat je altijd een koolhydraatrijke snack bij je hebt
  7. Luister naar de signalen van je lichaam
  8. Let goed op uw bloedglucosewaarden
  9. Stop met sporten als je een hypo voelt aankomen

Wil je na het doorlopen van het programma blijven trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut? Fysio Fitness is mogelijk bij Fysio Jansen. Hier wordt getraind in kleine groepen (max. groepsgrootte is 6 personen) waardoor je ook tijdens het sporten de optimale begeleiding en ondersteuning van de fysiotherapeut krijgt.

Aanmelden of vragen?
Voor aanmelding of meer informatie kun je bellen met de praktijk op het nummer (0493) 24 21 21 of reageren via de email: info@fysiopraktijkjansen.nl

Beweegprogramma Diabetes