Last van een nekhernia?

Bij een nekhernia, cervicale (nek) radiculopathie (aandoening van de radix = zenuwwortel) raakt een zenuwwortel zodanig bekneld, dat er in het verloop van de zenuw klachten ontstaan. Dit is meestal in de nek, schouder, arm en hand. Een bekende oorzaak van een radiculopathie is een hernia.

Nekhernia l Symptomen en behandeling | Fysio Jansen

Uitleg nekhernia

Tussen iedere nekwervel bevindt zich een zachtere tussenwervelschijf (discus). Zij verzorgen onder andere de schokdemping van de wervelkolom. Net achter de tussenwervelschijf ligt het ruggenmerg. Dit is een lange zenuwbaan, waarin alle zenuwen vanuit de hersenen naar het lichaam gaan. Tussen iedere wervel aan iedere zijde treden zenuwen uit, zoals halverwege tot laag in de nek de zenuwen naar de arm uittreden. Wanneer de tussenwervelschijf beschadigt door bijvoorbeeld slijtage, kwaliteitsverlies (degeneratie) of langdurige (of soms zeer acute) zware belasting, kan de kern (nucleus) van de tussenwervelschijf door de buitenste rand uitpuilen. In dit geval spreken we van een hernia nucleus pulposi. Wanneer deze tegen een zenuwwortel aandruk die naar een zijde uittreedt raakt deze beklemd en kan zijn prikkels niet meer goed doorgeven naar spieren en huidgebieden in de betreffende arm.

Symptomen nekhernia

• Pijn in de nek
  • Pijn in de schouder, nek, arm of hand
  • Tintelingen of een doof gevoel in de arm of hand
  • Krachtverlies in enkele spieren van de arm
  • Pijn kan gevoeld worden als een stroom stoot vanuit de nek naar de arm
  • Klachten treden op bij hoesten, niezen of persen
  • Bepaalde bewegingen verergeren de nekklachten en wellicht de pijn naar de arm

Diagnose nekhernia

De diagnose kan worden gesteld door het verhaal en het lichamelijk onderzoek van de patiënt. Dit kan worden bevestigd door een MRI of een CT-scan.

Nek artrose l Symptomen en behandeling l Fysio Deurne

Behandeling en herstel nekhernia

Het doel van de behandeling is de druk op de zenuwwortel te verminderen. Dit houdt in dat provocerende bewegingen en zware fysieke arbeid voor schouder en nek gebied worden beperkt. Doorgaans heeft een cervicale hernia een goed natuurlijk herstel binnen enkele weken tot enkele maanden.  Ook is het belangrijk de spieren van de schoudergordel en nek te trainen en bewegelijkheid in dit gebied te verbeteren.

Fysiotherapie nekhernia

Afspraak maken?