Last van nekklachten?

De nek en wat houdt het in

De nek ondersteunt het hoofd. Het hoofd weegt gemiddeld 4-6 kilo en idealiter hoort deze recht boven de schouders te staan. Dit is echter niet altijd het geval en veel factoren spelen een rol in ons dagelijks leven die de kans op klachten aan de nek te vergroten.

De nek heeft 7 nekwervels. Dit zijn botten met enkel uitsteeksels aan de achterzijde en de zijkanten daarvan. Tussen iedere nekwervel ligt een tussenwervelschijf (discus). Deze schijven zijn van zachter materiaal en zorgt voor meer bewegelijkheid en schokdemping tussen de wervels. Door de wervels heel loopt het ruggenmerg. Dit ruggenmerg bestaat uit een bundel zenuwbanen, waaruit links en rechts zenuwen uittreden tussen iedere nekwervel. Deze zenuwen lopen vervolgens door tot in de armen en handen en sturen hier de spieren en gevoelsreceptoren (gevoelszenuwen) aan.

Langs de nekwervels lopen spieren en gewrichtsbanden (ligamenten), welke zorgen dat wervels niet kunnen verschuiven ten opzichte van elkaar en bewegingen van de nek gecoördineerd kunnen plaatsvinden. Ook lopen er belangrijke bloedvaten langs de nek omhoog, die de hersenen voorzien van bloed en zuurstof.

Aanhoudende nekklachten

Pijn in de nek komt veel voor en komt meestal door de spieren, banden en kleine gewrichten. Klachten kunnen langzaam ontstaan, maar ook van het ene op het andere moment ontstaan. Meestal zijn dit geen klachten die veroorzaakt worden door een ernstige aandoening, maar deze kunnen evengoed veel klachten geven in het dagelijks leven.

Oorzaken en symptomen van nekklachten

Nekpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Bekende oorzaken van nekpijn zijn een nekhernia en artrose/slijtage. Klachten kunnen ook op een andere manier langzaam ontstaan, waarbij nekspieren, banden en gewrichtjes overbelast raken, als gevolg van het langdurig verkeren in een belaste houding. Ook vermoeidheid, spanningen en stress zijn factoren, waarbij de nek parten kan gaan spelen. Maar nekpijn kan ook acuut ontstaan door een torticollis of een whiplash, als gevolg van bijvoorbeeld een auto-ongeluk.

Symptomen van nekpijn kunnen zijn:

• Stijve nek
  • Hevige of zeurende pijnklachten in de nek, al dan niet uitstralend naar de rug, arm en schouderbladen
  • Spierspanningshoofdpijn
Nekklachten l Oorzaken en behandeling l Fysiotherapie Deurne

Wat kun je zelf doen bij nekklachten?

Gewoonlijk verdwijnen de klachten binnen 6 weken vanzelf. Probeer de nek in alle gevallen zo normaal mogelijk te gebruiken. Dit houdt in de nek proberen te ontspannen, ongeacht of deze stijf of pijnlijk aanvoelt. Het stijfhouden zorgt ervoor dat de overmatige spierspanning rondom de nek, zich in stand houdt. Blijf vooral actief. Ga meerdere malen per dag even eruit voor een wandeling of ga fietsen. Test geregeld de bewegingen van de nek, door rustig de draaien en omhoog en omlaag te kijken om de spieren te activeren, maar luister naar je lichaam en provoceer niet onnodig je klachten.

Worden de klachten binnen 6 weken niet minder of juist erger? Neem dan contact op met de fysiotherapeut.

Fysiotherapie bij nekklachten

Als de nekpijn niet verminderd of juist erger wordt kan de fysiotherapeut nagaan wat er misgaat in het herstel. In veel gevallen houdt dit in, het in kaart brengen van de factoren die het herstel kunnen belemmeren. In samenspraak stelt de fysiotherapeut een plan op met enkele leefregels, om deze factoren te beïnvloeden. In sommige gevallen kan het zijn dat een of enkele gewrichten in de nek te weinig of te veel bewegen, waardoor spieren rondom zich overbelasten. De fysiotherapeut helpt u deze gewrichten te mobiliseren. Veelal krijg je oefeningen mee naar huis om specifieke bewegingen te oefenen en spieren te activeren of omringende gewrichten te mobiliseren.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij nekklachten