Last van torticollis?

Een torticollis is een acute scheefstand van de cervicale wervelkolom (nek). Het komt het meest voor bij kinderen en jong volwassenen en is een veel voorkomende klacht, welke zich kenmerkt door een pijnlijke stijve nek en scheefstand van het hoofd.

Oorzaak van torticollis

Een acute torticollis kan ontstaan wanneer iemand plots een beweging maakt. Bijvoorbeeld bij het sporten of door een val, maar ook bij normaal omkijken. Bij kinderen komt het weleens voor na een KNO-infectie, in dit geval het syndroom van Grisel genoemd. Ook blootstelling aan kou kan zorgen voor verstijving van de spieren, waardoor tijdelijk een torticollis ontstaan. Mogelijk ontstaat er door de plotse bewegen weefselzwelling aan een zijde aan de tussenwervelschijf, waardoor het pijnlijk wordt naar deze zijde te bewegen. Het lichaam lost dit op door de spieren aan de andere zijde aan te spannen en een meer ‘ontlastende’ houding aan te nemen.

Torticollis | Symptomen en behandeling | Fysio Jansen

Symptomen torticollis

• Plotse pijn in de nek
  • Het hoofd staat gedraaid en gebogen naar de niet pijnlijke zijde
  • Nekstijfheid
  • Het is niet tot nauwelijks mogelijk de nek naar neutrale positie te bewegen

Wat kun je zelf doen tegen de klachten?

Meestal verdwijnen de klachten vanzelf binnen 2-3 weken. Probeer de klachten niet te provoceren, maar houdt de nek geregeld in beweging binnen jouw pijngrens.

Fysiotherapie torticollis

Bij aanhoudende klachten kan de fysiotherapeut zorgen voor verlichting van de spierspanning en het gericht aanleren van oefeningen om de nek weer bewegelijk te krijgen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij torticollis

Afspraak maken