Last van elleboogklachten?

Waarom zou je blijven rondlopen met pijn? Een bezoek aan onze praktijk kan al snel zorgen dat je elleboogklachten afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. Zo kan je weer pijn- en probleemloos functioneren in je dagelijkse leven.

De elleboog verbindt de bovenarm met de onderarm. Buiging van de arm zorgt ervoor dat we de hand in de richting van het hoofd en de schouder kunnen bewegen. Activiteiten als eten, haren kammen en tandenpoetsen zouden onmogelijk zijn zonder de scharnierfunctie van dit gewricht. Naast buigen en strekken van de arm maakt de bouw van de elleboog het ook mogelijk om de onderarm en hand naar binnen en naar buiten te draaien.

Elleboogklachten Fysio Jansen Deurne

Oorzaak

Er zijn verschillende soorten elleboogklachten. Vanzelfsprekend uiten deze zich op uiteenlopende manieren. Er zijn diverse aandoeningen die pijn in je elleboog kunnen veroorzaken.

Onze fysiotherapeuten beschikken over uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van elleboogklachten. Zowel wat betreft onderzoek als behandeling. Met behulp van lichamelijk onderzoek en spierfunctiemeting kunnen we de diagnose stellen, om vervolgens samen met jou het behandelbeleid te bepalen.

Behandeling

Hoe jouw elleboogklachten behandeld moeten worden is afhankelijk van de aandoening die eraan ten grondslag ligt. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te vinden. Dit betekent dat je wel moet bewegen maar uitlokkende bewegingen moet vermijden. Gewerkt wordt aan toename van mobiliteit, kracht en stabiliteit en er wordt aandacht te besteedt aan een goede lichaamshouding. Bij de meeste elleboogklachten is beweging het belangrijkste onderdeel van het behandeltraject. Belangrijk is wel dat de elleboog voldoende rust krijgt na het bewegen rust krijgen om te herstellen. Wij gaan direct aan de slag met je blessure en zorgen voor de beste behandeling. Een afgestemd programma voor een goede en snelle revalidatie van je elleboogklachten.

Voorbeelden van behandelingen die vaak worden toegepast bij elleboogklachten zijn:

Heb je last van elleboogklachten die maar niet overgaan? Neem dan contact op met fysio Jansen, wij kunnen je namelijk verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en bepalen we welke vorm het beste bij je past. Dit houdt in dat jij de baas bent over jouw herstel. Iedereen wil tenslotte actief en fit oud worden.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Wat kan je zelf doen?

Blijven bewegen is erg belangrijk maar overdrijf niet want dit houdt de klachten in stand of verergert ze. Een balans tussen activiteiten en rust moet gevonden worden en je dient er rekening mee te houden dat je alleen beweegt binnen de pijngrens. Probeer ook bij activiteiten in het dagelijks leven regelmatig af te wisselen met een andere taak of deze te onderbreken met rust. Hoewel het menselijk lichaam gemaakt is om te bewegen, doen maar weinigen dit voldoende. Voor wie veel beeldschermwerk doet, is het verstandig om regelmatig (zo’n 3-4 keer per uur) enkele seconden te bewegen binnen de pijngrens. Dit bevordert de doorbloeding van de elleboog en heeft daarom een positief effect op het herstel.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied elleboogklachten

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je elleboogklachten? Malou en Joep helpen je graag.

Fysiotherapeut en manueel therapeut i.o. Malou Fransen Deurne e.o.
Joep Munckhof Fysio Deurne

Veel gestelde vragen over elleboogklachten

Blijf je arm zo veel mogelijk normaal gebruiken. Bewegen is goed, ook als je een beetje pijn hebt. Met beweging houd je spieren namelijk soepel en sterk. Een brace kan de pijn verminderen en zorgt voor een steun.

Je herstelt door middel van aanpassing van je trainingen en/of werk, het doen van oefeningen en behandeling door een fysiotherapeut. In deze meeste gevallen geneest je blessure binnen enkele weken. Soms duurt het herstel langer, waarbij een bezoek aan een fysiotherapeut verstandig zou zijn.

Of je wel of niet kunt doorgaan met sporten hangt af van de ernst van je blessure. Soms is het voor een goed herstel nodig om te stoppen met sporten. In andere gevallen is het aanpassen van je trainingen en het eventueel overslaan van een wedstrijd voldoende. De fysiotherapeut kan je hierover adviseren.

• (Recent) trauma
  • Al langer bestaande (onverklaarde) koorts
  • Recent onverklaard gewichtsverlies ( > 5 kg / maand )
  • Langdurig gebruik corticosteroïden
  • Constante pijn die niet afneemt in rust of bij verandering van positie
  • Kanker in voorgeschiedenis
  • Algemeen onwelbevinden
  • Nachtelijke pijn (die aanhoudt als u van houding veranderd bent)
  • Uitgebreide neurologische tekenen en symptomen
In principe wordt behandeling alleen vergoed als je hiervoor een aanvullende verzekering hebt, echter zorgverzekeraars hanteren een lijst met chronische aandoeningen. Wanneer jouw aandoening op deze lijst voorkomt, geeft dat je vanaf de 21ste behandeling recht op vergoeding vanuit de basisverzekering (voor de eerste 20 behandelingen kan je je aanvullend verzekeren).