Elleboogklachten Deurne?

Waarom zou je blijven rondlopen met een pijnlijke elleboog? Een bezoek aan onze praktijk kan al snel zorgen dat je klachten afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. Zo kun je weer pijn- en probleemloos functioneren in je dagelijkse leven.

De elleboog verbindt de bovenarm met de onderarm. Buiging van de arm zorgt ervoor dat we de hand in de richting van het hoofd en de schouder kunnen bewegen. Activiteiten als eten, haren kammen en tandenpoetsen zouden onmogelijk zijn zonder de scharnierfunctie van de elleboog. Naast buigen en strekken van de arm maakt de bouw van de elleboog het mogelijk de onderarm en hand naar binnen en naar buiten te draaien.

Er zijn verschillende soorten elleboogklachten. Het is vanzelfsprekend dat niet alle elleboogklachten hetzelfde zijn. Er zijn verschillende aandoeningen die pijn in je elleboog kunnen veroorzaken.

• Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • Luxatie elleboog
  • Slijmbeursontsteking – bursitis olecrani
  • Corpus liberum – los stukje kraakbeen of bot
  • Kneuzing
  • Radiaal tunnel syndroom

Onze fysiotherapeuten beschikken over uitgebreide expertise op het gebied van elleboogklachten. Zowel wat betreft onderzoek als behandeling. Met behulp van lichamelijk onderzoek en spierfunctie meting kunnen we de diagnose vaststellen, om vervolgens samen met je het beleid te bepalen.

Elleboogklachten Fysio Jansen Deurne

De meest voorkomende elleboogklachten

Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een ontsteking of irritatie van pezen aan de buitenzijde van de elleboog. Deze pezen zijn de uiteinden van de spieren die de hand, de vingers en de pols laten strekken. Bij een tenniselleboog heb je pijn aan de achter-/buitenzijde van de elleboog.

Golferselleboog

Een golferselleboog is een ontsteking of irritatie van de aanhechtingsplaats van pezen aan de binnenzijde van het ellebooggewricht. Bij een golfers elleboog heb je pijn aan de binnenzijde van de elleboog.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

De behandeling van elleboogklachten

Het behandelen van je elleboogklachten is afhankelijk van de aandoening. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te creëren, provocerende bewegingen aanvankelijk te vermijden, mobiliteit, kracht en stabiliteit te vergroten en aandacht te besteden aan een optimale lichaamshouding. Bij de meeste elleboogklachten is het in beweging blijven het belangrijkste tijdens de behandeling. Tevens moet de elleboog na het bewegen rust krijgen om te herstellen. Wij gaan direct aan de slag met je blessure en zorgen voor de beste behandeling. Een afgestemd programma voor een goede en snelle revalidatie van je elleboogklachten.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij elleboogklachten:

Heb je last van elleboogklachten die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Ons advies bij elleboogklachten
Blijven bewegen is erg belangrijk maar overmatig bewegen houdt de klacht in stand of verergert de klacht. Een balans tussen activiteiten en rust moet gevonden worden en belangrijk is dat je dit doet binnen de pijngrens. Probeer bij activiteiten in het dagelijks leven regelmatig af te wisselen met een andere taak of te onderbreken met rust. Wanneer je veel beeldschermwerk uitvoert, is het verstandig om regelmatig (3-4 keer per uur) enkele seconden te bewegen binnen je pijngrens. Dit bevordert de doorbloeding van de elleboog wat een positief effect heeft op het herstel.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen