Heb je last van Compartimentsyndroom van de onderarm?

Huiswerk l oefeningen lymfoedeem Fysio Jansen te Deurne

In de onderarm bevinden zich 19 verschillende spieren, die in groepen bij elkaar liggen. De spiergroepen zijn omgeven door een bindweefsellaag (fascie), zo’n spiergroep met fascie noemen we een compartiment. Het compartimentsyndroom wordt ook wel het logesyndroom genoemd, dit kan in het onderbeen of in de onderarm voorkomen.

Wat gebeurt er bij een compartimentsyndroom?

De fascie om het compartiment omvat buiten spieren ook bloedvaten en zenuwen. Zwelling leidt tot een verhoogde druk binnen een compartiment waardoor er beschadigingen kunnen optreden. Door de verhoogde druk zal de doorbloeding verminderen en komt de functie van het weefsel in gevaar. Door de verminderde doorbloeding worden de spieren van minder zuurstof voorzien waardoor het herstelvermogen ook vermindert.

Symptomen compartimentsyndroom onderarm

Er kan sprake zijn van een chronisch of acuut compartimentsyndroom. Bij een acuut compartimentsyndroom ontstaat er hevige, drukkende pijn in de onderarm. De pijn neemt dan toe bij lichte inspanning van de spieren van het aangedane compartiment. Bij de chronische aandoening ontstaan er toenemende krampen die veel pijn kunnen veroorzaken. Bij statische belasting is een krampgevoel en/of pijn snel aanwezig. Als gevolg van verhoogde spierspanning voelt bij aanraking de onderarm harder aan. De pijn kan na de inspanning weer rustig afnemen, maar neemt gelijk weer toe bij inspanning. Kenmerken van een compartimentsyndroom:

• Verhoogde spierspanning voelbaar
  • Rode verkleuring van de onderarm
  • Zwelling van de onderarm
  • Tintelingen
  • Gevoel- en/of krachtsverlies

Oorzaken compartimentsyndroom onderarm

Een acuut compartimentsyndroom ontstaat meestal door een ongeluk of een operatie. Er is dan sprake van een lokale bloeding of breuk waardoor het compartiment bekneld raakt. Het chronisch ontstaan van een compartimentsyndroom is meestal het gevolg van te intensieve en frequente trainingen. Doordat sporters te snel hun trainingen opbouwen neemt de spiermassa te snel toe waardoor de druk binnen het compartiment te groot wordt. Dit wordt in de onderarm het meest gezien bij sportactiviteiten waarbij veel statische spierkracht nodig is. Dit zijn activiteiten waarbij de spieren worden aangespannen zonder dat er beweging plaatsvindt. Een voorbeeld hiervan is knijpen, dit wordt veel gedaan bij motorcross, turnen en bergklimmen. Wanneer deze aanspanning zich in het dagelijks leven bijvoorbeeld tijdens werk of het knippen van heggen voordoet, kan dit ook de veroorzaker zijn.

Wat kan je zelf doen bij een compartimentsyndroom van de onderarm?

Bij een acuut compartimentsyndroom wordt er zo snel mogelijk een drukmeting uitgevoerd. Er wordt dan onderzocht hoe hoog de druk in het compartiment is. Afhankelijk van de gemeten druk zullen behandelmogelijkheden besproken worden. In de meeste gevallen is een operatie noodzakelijk om de druk weer te normaliseren.

Bij het chronisch compartimentsyndroom is het advies om de activiteiten die de spanning op de onderarmspieren verhogen te vermijden. Je wilt de spieren van de onderarmen weer tot rust laten komen, dit proces kun je helpen door zelfmassage van de onderarmen toe te passen.

Fysiotherapie bij compartimentsyndroom van de onderarm

De fysiotherapeuten kunnen je bij zowel het acuut als chronisch compartimentsyndroom behandelen. Tijdens een operatie wordt het bindweefselvlies doorgesneden om de druk te laten afnemen. Na deze operatie kun je terecht bij de fysiotherapeut om te werken aan het herstel van het weefsel en graduele krachtopbouw van de onderarmspieren.

Bij het chronisch compartimentsyndroom bestaat de fysiotherapeutische behandeling uit advies omtrent activiteitenniveau en krijg je begeleiding om de druk te verminderen.

Behandelingen die bij het compartimentsyndroom van de onderarm vaak worden toegepast:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied compartimentsyndroom van de onderarm

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over compartimentsyndroom van de onderarm? Malou en Joep helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Joep Munckhof Fysio Deurne