Last van een radiaal tunnel syndroom?

Het radiaal tunnel syndroom wordt ook wel posterior interosseous syndroom (PIN) genoemd. Het is een aandoening die het meeste voorkomt bij vrouwen in de leeftijd van 30-50 jaar. Er is hierbij sprake van een zenuwbeknelling van de nervus radialis in de onderarm. De nervus radialis is een van de drie grote zenuwen die in de arm verloopt. De nervus radialis loopt aan de buitenkant van de bovenarm naar de duim zijde van de onderarm en de hand. Het radiaal tunnel syndroom kan wel eens verward worden met de tenniselleboog doordat het zich rond dezelfde locatie bevindt.

Wat is een radiaal tunnel syndroom?

Bij een radiaal tunnel syndroom raakt de nervus radialis bekneld. De beknelling bevindt zich tussen een aantal spieren en banden die rondom de zenuw een soort van tunnel vormen. Deze tunnel bevindt zich aan de buitenzijde van de elleboog en noemen we de radiale tunnel. In de tunnel kan de zenuw op verschillende plaatsen bekneld raken.

Radiaal tunnel syndroom l Oorzaak en behandeling

Oorzaken radiaal tunnel syndroom

Het radiaal tunnel syndroom ontstaat door verkleining van de tunnel, door overbelasting van de omliggende spieren. Deze spieren worden overbelast door veelvuldig de onderarm te draaien (pronatie en supinatie). Door dit overmatig te doen zetten de spieren op en vernauwen ze de tunnel. Het radiaal tunnel syndroom wordt bij specifieke beroepen zoals kappers vaker gezien.

Symptomen radiaal tunnel syndroom

Mensen met een radiaal tunnel syndroom ervaren pijn aan de buitenzijde van de elleboog. De pijn wordt geprovoceerd bij het naar buiten draaien van de onderarm tegen weerstand, bijvoorbeeld bij het opendraaien van een pot. Het uitwringen van een doek of het gebruik van een schroevendraaier kunnen de klachten ook verergeren. Buiten de pijn om kan er sprake zijn van krachtsverlies in de onderarm en hand. De verhoogde spierspanning kan voelbaar zijn net onder de elleboog. Mensen ervaren klachten zoals nachtelijke pijn en er kan een moe of zwaar gevoel in de arm aanwezig zijn. Er is meestal geen sprake van tintelingen, wanneer de beknelling hoger in de arm zit kan dit wel het geval zijn.

Wat kan je zelf doen om de klachten te verminderen?

Het belangrijkste is dat de zenuw meer ruimte krijgt om weer soepel te kunnen bewegen. Om dit te faciliteren kun je vast beginnen met het masseren van de omliggende spieren. De spieren die mogelijk gespannen zijn hebben ontspanning nodig om weer tot een normale spanning te komen. Let er dus op dat je de provocerende bewegingen een tijdje vermijdt.

Fysiotherapie bij een radiaal tunnel syndroom

De fysiotherapeut kan helpen te achterhalen of er sprake is van een radiaal tunnel syndroom en geen tenniselleboog. In eerste instantie is het belangrijk dat je rust neemt om de spieren weer te laten ontspannen. Om de druk van de zenuw te verminderen kan er gekozen worden voor massage, dry needling, stretching en zenuwmobilisatie. Het is ook belangrijk om te kijken naar mogelijke aanpassingen van de houding en belasting  van de spieren om recidief te voorkomen.

Mocht de fysiotherapeutische behandeling niet het gewenste resultaat opleveren, kan er gekozen worden voor een operatieve ingreep. Bij een operatie wordt de nervus radialis op de plek van de inklemming vrij gelegd, waardoor er meer ruimte ontstaat.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied radiaal tunnel syndroom

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je radiaal tunnel syndroom? Malou en Joep helpen je graag.

Fysiotherapeut en manueel therapeut i.o. Malou Fransen Deurne e.o.
Joep Munckhof Fysio Deurne

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Veel gestelde vragen over radiaal tunnel syndroom

De diagnose wordt gesteld door een lichamelijk onderzoek, gericht op de functie van de armzenuw. Soms is aanvullend beeldvormend onderzoek, zoals een MRI-scan geïndiceerd. Elektrisch spier- en zenuwonderzoek (EMG) geeft meestal geen opheldering. Deze aandoening wordt vaak ondergediagnostiseerd door de onbekendheid van dit syndroom.

Wanneer operatief wordt ingegrepen, dan gebeurt dit meestal onder lokale anesthesie. Tijdens de ingreep legt de plastisch chirurg de nervus radialis met een snee bloot, op die plek waar de beknelling het meest waarschijnlijk zit. Een chirurgische behandeling helpt helaas niet in alle gevallen. Vaak is na de ingreep ook nog handtherapie nodig om de kracht van de hand en onderarm en de genezing van het litteken te optimaliseren.