Tenniselleboog Deurne?

Een tenniselleboog (epicondylitis lateralis) is een peesontsteking waarbij klachten ontstaan op de plek waar de pezen van de strekspieren van de pols vast hechten aan het bot aan de buitenzijde van de bovenarm.

Verschijnselen en oorzaken tenniselleboog

Door overmatig of een verkeerde belasting zijn de strekspieren pijnlijk geworden door irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de buitenzijde van de elleboog. Door deze irritatie ontstaan kleine scheurtjes in de aanhechting van de spieren op het bot. Een andere bekende oorzaak is bijvoorbeeld wringen bij huishoudelijk werk.

Symptomen tenniselleboog

• Pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • Pijn bij druk op het buitenste botpunt
  • Pijn bij een stevige hand geven.
  • De pijn kan uitstralen naar de onderarm en pols
  • De pijn kan uitstralen naar de bovenarm en schouderregio

Wat kun je zelf doen

Overmatige of verkeerde belasting dient voorkomen te worden. Het voorkomen van pijn is daarbij belangrijk. Het toedienen van lokale frictie (drukmassage) op de pijnlocatie kan pijn demping geven. Om de spanning op de aanhechting van de spieren aan de buitenzijde van de elleboog te verminderen, kan een special bandje aangeschaft worden die door uitwendige druk op de spierbuik de spierspanning en daarmee het pijnlijke aanspannen verminderd. Ook bestaan elleboogbraces die de pijnklachten kunnen verlichten.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie tenniselleboog

Het herstel van een peesproblematiek geneest over het algemeen langzaam en zal enkele weken tot maanden duren. Om tot een goede kwalitatief sterke pees te komen zal voldoende en met regelmaat getraind moeten worden. Je zult dus enkele weken de belasting moeten volhouden en niet te snel te berusten in de geboekte vooruitgang. Een fysiotherapeut kan je daar bij helpen. De therapeut behandelt een tenniselleboog meestal met plaatselijke fricties (drukmassage) op de pijnlijke spieraanhechting. Ook worden vaak rek- en strekoefeningen gegeven bij verkorte strek- en buigspieren.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een tenniselleboog:

Heb je last van een tenniselleboog die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen