Last van een tenniselleboog?

Laterale epicondylitis, maar beter bekend als ‘tenniselleboog’, is een overbelastingsklacht van de pezen aan de buitenkant van uw elleboog. Het treedt op als reactie op een overbelasting van de pees. Mensen met een tenniselleboog zullen meestal pijn en stijfheid ervaren, die kan verminderen met korte voorzichtige bewegingen.

Verschijnselen en oorzaken tenniselleboog

Door overmatig of een verkeerde belasting zijn de strekspieren pijnlijk geworden door irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de buitenzijde van de elleboog. Door deze irritatie ontstaan kleine scheurtjes in de aanhechting van de spieren op het bot. Een andere bekende oorzaak is bijvoorbeeld wringen bij huishoudelijk werk.

De gemeenschappelijke pees van de strekkers veroorzaakt de typische pijn bij een tenniselleboog. Deze pees zorgt ervoor dat u uw pols kunt optillen en uw vingers kunt strekken en hecht zich aan het botpunt aan de buitenkant van uw elleboog (het zogenaamde ‘laterale epicondyl’). In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, hoeft u geen tennis te spelen om een tenniselleboog te krijgen. Herhalende dagelijkse taken zoals het dragen van zware tassen of gebruik van een hamer kunnen dit gebied ook irriteren. Bewegingen zoals typen en het openen van potten en deuren kunnen een probleem op gaan leveren. Een tenniselleboog kan net als andere peesproblemen worden behandeld. Belangrijk is om de eerste symptomen direct te herkennen, om te voorkomen dat de klacht een chronisch, langdurig traject oplevert.

Symptomen tenniselleboog

• Pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • Pijn bij druk op het buitenste botpunt
  • Pijn bij een stevige hand geven.
  • De pijn kan uitstralen naar de onderarm en pols
  • De pijn kan uitstralen naar de bovenarm en schouderregio

Wat kun je zelf doen

Overmatige of verkeerde belasting dient voorkomen te worden. Het voorkomen van pijn is daarbij belangrijk. Hoe meer belasting u op de geïrriteerde pees zet, hoe heftiger de pees zal gaan ontsteken. Probeer (samen met uw zorgverlener) manieren te vinden om dagelijkse taken anders uit te voeren zoals het openen van een pot met de andere hand en een doek en stop met het dragen van uw boodschappen met uw onderarm. Het verbeteren van de bloedstroom naar het ontstoken gebied kan genezing bevorderen. Leg een warme kruik over uw onderarm om stijfheid te verminderen wanneer u uw arm een tijd niet heeft gebruikt. Het toedienen van lokale frictie (drukmassage) op de pijnlocatie kan pijn demping geven. Om de spanning op de aanhechting van de spieren aan de buitenzijde van de elleboog te verminderen, kan een special bandje aangeschaft worden die door uitwendige druk op de spierbuik de spierspanning en daarmee het pijnlijke aanspannen verminderd. Ook bestaan elleboogbraces die de pijnklachten kunnen verlichten.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie tenniselleboog

Het herstel van een peesproblematiek geneest over het algemeen langzaam en zal enkele weken tot maanden duren. Om tot een goede kwalitatief sterke pees te komen zal voldoende en met regelmaat getraind moeten worden. Je zult dus enkele weken de belasting moeten volhouden en niet te snel te berusten in de geboekte vooruitgang. Een fysiotherapeut kan je daar bij helpen. De therapeut behandelt een tenniselleboog meestal met plaatselijke fricties (drukmassage) op de pijnlijke spieraanhechting. Ook worden vaak rek- en strekoefeningen gegeven bij verkorte strek- en buigspieren.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een tenniselleboog:

Heb je last van een tenniselleboog die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen