Last van artrose schouder?

Artrose is één van de meest voorkomende oorzaken van beperkingen bij ouderen. Artrose wordt ook wel omschreven als ‘slijtage’, omdat de kwaliteit van het kraakbeen afneemt. Het schoudergewricht wordt minder vaak getroffen door deze aandoening dan bijvoorbeeld het heupgewricht.

Om artrose uit te leggen is het belangrijk om eerst te weten wat kraakbeen is: Plekken waar de botten elkaar raken zijn bedekt met een weefsel dat kraakbeen wordt genoemd. Het is glad, heeft geen zenuwen en zorgt ervoor dat een gewricht pijnloos en zonder weerstand kan bewegen.

Artrose treedt op wanneer dit kraakbeen afneemt. Dit kan zelfs zodanig afnemen dat er ruwe oppervlakken ontstaan, waardoor het heupgewricht stijf en pijnlijk wordt. Kraakbeen kan niet opnieuw door het lichaam worden aangemaakt, dus als het eenmaal afneemt is er geen manier om dit proces terug te draaien.

Artrose schouder l Symptomen en fysiotherapie l Deurne

Symptomen schouderartrose

• Schouderpijn
  • Stijfheid (met name ’s ochtends of na inactiviteit)
  • Verminderde bewegelijkheid
  • Krakend geluid in schouder (crepitaties)

Factoren artrose schouder

Er zijn verschillende factoren waardoor je sneller artrose kunt ontwikkelen. Vrouwen ontwikkelen iets sneller artrose, net als personen die een zwaar lichamelijk beroep hebben. Denk hierbij ook aan activiteiten zoals zware dingen boven het hoofd tillen, repeterende belastende bewegingen zoals houthakken of met een drilboor boren.

Ook overgewicht speelt ook een rol bij het ontwikkelen van schouderartrose. Ondanks dat het schoudergewricht geen gewicht dragend gewricht is blijkt uit onderzoek dat obesitas of overgewicht toch een risicofactor is voor het krijgen van schouderartrose. Eerdere beschadigingen of afwijkingen in het gewricht kunnen de kans op het ontwikkelen van artrose ook vergroten.

Het vervelende aan artrose is dat dit met de tijd verergert. Gelukkig is het afbraakproces van het kraakbeen met een paar aanwijzingen al significant te vertragen.

Train je spieren: Hoe slapper je spieren, hoe meer belasting en krachten er op het kraakbeen komen te staan. Je kunt je schouder hiertegen beschermen door je schouderspieren flexibel en sterk te houden.

Wat kun je zelf doen bij schouderartrose

Beweging is de belangrijkste factor: Het ergste wat je kunt doen voor je schouder is stoppen met bewegen. Dit zal op de lange termijn de klachten juist verergeren. Richt je daarom op lichte beweegvormen gericht op mobiliteit zoals bijvoorbeeld zwemmen of aqua-gym. Probeer erachter te komen welke activiteiten je klachten erger maken. Het kan zijn dat het (tijdelijk) verstandig is om deze activiteiten te minderen.

Controleer de pijn met pijnstillers. Dit kan helpen om de noodzakelijke oefeningen uit te voeren om de stabiliteit en mobiliteit van uw gewrichten te behouden. Degeneratie veroorzaakt stijfheid, waardoor je er verstandig aan doet jouw schouder regelmatig in alle richtingen te bewegen.

Wat kun je zelf doen bij schouderartrose

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de klachten van de schouderartrose te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling op het verminderen van pijnklachten en beperkingen. De fysiotherapeut kan ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om het plezier in bewegen weer terug te winnen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Revalidatie begeleiding Deurne bij herstel na COVID-19