Heb je last van spit?

Spit is herkenbaar als ‘het in de rug schieten’ van pijn. Dit kan van de een op de andere dag gebeuren. Gisteren was er nog niets aan de hand maar vanochtend bij het opstaan of bij een plotselinge beweging voel je een enorme pijn in de onderrug. Spit wordt ook wel acute lumbago genoemd en valt onder aspecifieke lage rugklachten. Spit is een veel voorkomende aandoening van de lage rug met een acuut ontstaansmoment. Hieronder lees je meer over deze aandoening.

Klachten en verschijnselen spit

• Acute rugpijn
  • Scherpe (erin) schietende pijn
  • Bewegingsbeperking van de onderrug
  • Stijf gevoel in het lichaam
  • Niet overeind kunnen komen
  • Uitstralende pijn naar billen en/of bovenbenen
  • Langdurig zitten is pijnlijk
Spit in de rug | Oorzaak en behandeling | Fysio Jansen

Oorzaken spit

De exacte oorzaak van spit is lastig te achterhalen en vaak onduidelijk. Meestal is er sprake van een onderliggende factor die al langere tijd aanwezig is. Hieronder staan een aantal factoren benoemd die een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van spit:

• De rug is overbelast door bijvoorbeeld werk, autorijden of sport
  • De rug wordt ongetraind zwaar belast
  • De rug wordt langdurig verkeerd bewogen
  • Plotselinge beweging waarbij de rug gebogen en gedraaid is
  • Langdurige stress
  • Zwakke (diepe) buikspieren

Wat kun je zelf doen bij spit?

Spit is een vervelende aandoening doordat het zeer pijnlijk kan zijn. Echter is de prognose van spit erg gunstig. In de meeste gevallen herstelt de rug zich binnen 2 weken vanzelf. Wanneer je last denkt te hebben van spit hebben wij hier een aantal tips beschreven waar je vast mee aan de slag kunt.

• Probeer zoveel mogelijk te bewegen binnen de pijngrens
  • Vermijd de eerste paar dagen bukken en het tillen van zware voorwerpen
  • Probeer een goede houding aan te nemen waarbij je rechtop zit en niet onderuit zakt
  • Vermijd plotselinge bewegingen
  • Het kan nodig zijn om maximaal twee dagen bedrust te hebben vanwege de hevige pijn. Na twee dagen moet de ergste pijn weg zijn, waarna je weer rustig kunt bewegen
  • Neem pijnmedicatie indien nodig. Overleg hierover met uw huisarts voor meer informatie

Waar kunnen wij als fysiotherapeuten je bij helpen?

Zoals hierboven beschreven gaat spit in de meeste gevallen vanzelf weer over. Echter is het belangrijk dat de fysiotherapeut kijkt naar de onderliggende oorzaak van spit. Het kan anders gebeuren dat je vaker last krijg van spit in de rug. Het is ook mogelijk dat er restklachten zoals instabiliteit van de onderrug aanwezig blijven. Samen met jou gaan we opzoek naar de oorzaak om de kern aan te pakken en recidief te voorkomen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij spit:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied spit

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je spit? MalouWout en Joris helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.