Minder last van jouw rugpijn

Hoe kan jij pijn onderin je rug verminderen en nieuwe klachten voorkomen. Wij als rugpijncoaches kunnen jou helpen definitief van jouw rugpijn af te komen!

 

Rugklachten - Fysio Jansen

Wat is lage rugpijn precies?

Lage rugpijn heet ook wel spit of lumbago. Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onder in de rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan flink pijn doen. Lage rugpijn komt veel voor. Vier van de vijf mensen hebben wel eens last van hun rug. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug, maar dat betekent niet dat het dan ernstig is.

Waar rugpijn vandaan komt, is bij de meeste mensen lastig aan te geven. Zelfs bij erge pijn in jouw rug is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade. Zeker is dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Deze werken dan even niet zoals zou moeten. Ze zijn, simpel gezegd, ‘uit vorm’ of ‘uit balans’. Dat is echter geen reden tot pessimisme. Rugpijn heeft een goede prognose, dat wil zeggen: de kans is groot dat de klachten verdwijnen.

 

Risico’s voor jouw rug
Er is een aantal risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van lage rugpijn.
 Een aantal van deze factoren komt vaker terug.
Bijvoorbeeld:

  • veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name met gestrekte benen/knieën)
  • lang in één houding blijven zitten of staan (op het werk, thuis)
  • repeterend werk doen
  • plotselinge hevige inspanningen verrichten
  • blootgesteld zijn aan veel trillingen
  • overgewicht

 

Wat kan jij zelf doen om je rugpijn onder controle te krijgen?
Pijn in jouw rug is lastig en vervelend. Om vele redenen. Je humeur kan eronder lijden, het huishouden, jouw werk. In sporten, winkelen, uitgaan of tuinieren heb je gewoon minder zin. Langdurige rugpijn beïnvloedt jouw dagelijkse leven op een onprettige manier. Nu is het geruststellend om te weten dat rugpijn meestal vanzelf weer over gaat. Maar zeker als je er langere tijd last van hebt, is het goed om te weten wat je er zelf aan kunt doen. Want weliswaar zorgt een fysiotherapeut voor de nodige behandeling, op termijn heb je zelf de sleutel in handen voor het verminderen van jouw klachten. Daarbij kan je wel rekenen op begeleiding en advies van jouw fysiotherapeut.

Fysiotherapeut bij rugpijn

Het behandelen van jouw rugpijn is afhankelijk van de aandoening. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te creëren, provocerende bewegingen aanvankelijk te vermijden, mobiliteit, kracht en stabiliteit te vergroten en aandacht te besteden aan een optimale lichaamshouding. Bij de meeste rugpijn is het in beweging blijven het belangrijkste tijdens de behandeling. Tevens moet de rug na het bewegen rust krijgen om te herstellen. Wij gaan direct aan de slag met jouw blessure en zorgen voor de beste behandeling. Een afgestemd programma voor een goede en snelle revalidatie van jouw rugpijn.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij rugpijn:

Heb je last van rugpijn die maar niet overgaan? Dan kunnen wij jou misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij jou past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Mulligan Deurne Fysio Jansen

Wat kan je zelf doen aan lage rugpijn?

Het lijkt soms onlogisch, maar de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van jouw rug weer in vorm komen, is door beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat niét bewegen of het vermijden van bewegingen jouw rug meer kwaad doet dan goed. Het is belangrijk om zo gewoon mogelijk te blijven bewegen. Dan ben je eerder van je klachten af. Probeer door te gaan met jouw dagelijkse activiteiten en taken, ook al heb je pijn, maar zonder te overdrijven uiteraard. Bijvoorbeeld zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen en lang in één houding staan of zitten, dat kan je beter tijdelijk vermijden. Na enkele dagen tot een week kan je proberen om jouw rug weer wat meer te belasten. Bouw het geleidelijk op, dat is de enige juiste manier. Als je niet zeker weet waar je aan toe bent, vraag dan gerust jouw fysiotherapeut om advies.
 Het is niet aan te raden om veel te doen op de dagen dat je weinig pijn hebt en weinig op de dagen dat je veel rugpijn hebt. Het motto is dus: blijf bewegen, maar forceer niet! Ga maar eens na welke bewegingen je allemaal maakt in de dagelijkse routine en pas jouw manier van doen waar nodig aan. Vaak beweeg je te weinig, dus probeer dat meer te doen. Neem voldoende momenten om te ontspannen. En wissel van houding of loop af en toe een stukje, dat is goed voor jouw rug.

Omgaan met een acute aanval van rugpijn
Ook al heb je momenten met veel rugpijn, bedenk dat deze meestal niet wordt veroorzaakt door een ernstige ziekte. Eventueel kan je pijnstillers (zoals paracetamol) nemen. Het is verstandig om ze in te nemen op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld om de 4 tot 6 uur. Bouw het gebruik ervan langzaam af en stop niet opeens helemaal met pijnstillers. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon niet anders. Probeer in elk geval niet langer dan twee dagen in bed te blijven, anders wordt jouw rug stijf en raken jouw spieren ontwend aan beweging en inspanning. Begin binnen enkele dagen tot een week weer geleidelijk jouw normale activiteiten op te bouwen.

Praktisch advies bij rugpijn!

  • Tillen
    Sta er even bij stil hoe je gaat tillen en ken jouw eigen kracht. Til en/of draag de dingen dicht tegen jouw lichaam aan. Zak door jouw knieën (in plaats van voorover te bukken) voordat je iets optilt. En voorkom dat je met jouw rug draait terwijl je iets zwaars in handen hebt.
  • Houding
    Uiteraard is een goede houding belangrijk. Wisselen van houding is gezond. Sterker nog, als je de hele dag op dezelfde manier zit of staat krijg je eerder problemen.
  • Zitten
    Gebruik een stoel die goed steun geeft in jouw onderrug. Vermijd het zitten op lage en zachte stoelen. Wanneer je lang achter elkaar moet zitten, probeer dan regelmatig te wisselen van houding, en waar mogelijk elke 20 tot 30 minuten even op te staan en te bewegen. Ga ook na of jouw werkoppervlak een comfortabele hoogte heeft.
  • Staan
    Als je lange tijd achter elkaar moet staan, probeer dan regelmatig te wisselen van houding en waar mogelijk elke 20 tot 30 minuten toch even te zitten.
  • Werk
    Wanneer jij je ziek meldt op je werk, hou dan contact met jouw werkgever en jouw collega’s. Eventueel kan je proberen om een deel van de dag weer aan het werk te gaan. Zo blijf je toch betrokken. Naarmate je langer thuiszit, wordt het moeilijker om je werk weer op te pakken. Ook groeit de kans op langdurig werkverzuim.
  • In conditie blijven
    Wie fit blijft, loopt minder risico dat de rugpijn weer terugkomt. Daar kan je aan werken door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, zwemmen of fietsen. Doe vooral wat je leuk vindt, want dan ga je er makkelijker op termijn mee door. En dat is voor jouw rug natuurlijk het beste.
  • Ontspannen
    Bij een goede conditie hoort ook ontspanning. Stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugpijn.


Het belang van bewegen

Deze tekst geeft uitleg over lage rugpijn en geeft aan wat jij eraan kunt doen, maar wist je dat het aanleren van een actieve leefstijl je op veel fronten winst kan opleveren? Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan jouw gezondheid. Jouw hart en bloedvaten blijven beter in conditie, bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte en bovendien verkleint het de kans op overgewicht. Verder blijven jouw botten langer sterk en werkt jouw spijsvertering beter. Je voel je energieker, kunt gemakkelijker ontspannen en bent daardoor beter bestand tegen stress. Voldoende lichaamsbeweging verhoogt jouw kwaliteit van leven, want als je soepel kunt bewegen, voel jij je beter!

Afspraak inplannen

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Rugpijn Deurne - Fysio Jansen