Heb je een lumbaal facetprobleem?

Onderrugklachten is een van de meest voorkomende klachten die er zijn. In de onderrug zijn veel structuren die een oorzaak kunnen zijn van het ontstaan van deze klachten. De facetgewrichten zijn hier een van. De pijn kan zich op verschillende manieren uiten, maar meestal is het eenzijdig met uitstraling naar de bil of het been.

Beschrijving lumbaal facetprobleem

De facetgewrichten zijn de kleine gewrichtjes aan de achterzijde van de ruggenwervels, welke zowel de wervel verbinden met de onder- als de bovenliggende wervel. Zij zorgen ervoor dat de wervels op een juiste manier ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.

Wanneer de tussenwervelschijven door slijtage of veroudering dunner worden, komen er meer krachten op de facetgewrichten te staan. Hierdoor kunnen deze geïrriteerd raken en gaan ontsteken.

Lumbaal facetprobleem:syndroom Fysio Jansen deurne

Oorzaak en ontstaanswijze lumbaal facetprobleem

Het facetsyndroom valt onder de degeneratieve aandoeningen. Degeneratie betekent dat de kwaliteit van het weefsel achteruit gaat. Dat kan komen door het natuurlijk verouderingsproces, maar ook door overbelasting, een scoliose of aanhoudende zware of eenzijdige belasting op de wervelkolom.

Overbelast weefsel is minder van kwaliteit. Overbelasting hoeft niet altijd het gevolg te zijn van zware arbeid, maar kan ook komen door langdurige houdingen, zoals lang zitten. Ditzelfde geldt voor eenzijdig bewegen, zoals werk aan een lopende band, waarbij je steeds naar dezelfde zijde moet draaien.

Symptomen lumbaal facetprobleem

• Meestal pijn aan één zijde van de onderrug, maar soms tweezijdig
  • Pijn komt opzetten tijdens het strekken van de rug (hol maken)
  • Pijn bij het draaien van de rug
  • Drukpijn in de lage rug
  • De pijn neemt af bij voorover buigen
  • Verhoogde spierspanning ter hoogte van de pijnklachten
  • Pijn kan uitstralen naar de lies, voor- zij- of achterkant van de bil en het bovenbeen
Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen?

Zoals hierboven benoemd, is facetsyndroom een degeneratieve aandoening. Belangrijk is te achterhalen waar de degeneratie door ontstaan is. Komt dit door eenzijdige bewegingen of langdurige houdingen, dan gaat de fysiotherapeut met u kijken hoe u deze situaties kunt aanpassen, om in het vervolg klachten te verminderen en te voorkomen. Als de degeneratie is ontstaan als gevolg van veroudering en/of het gebrek aan (voldoende) beweging, is het van belang een oefenprogramma op te stellen en te gaan trainen, om het lichaam weer belastbaar te maken.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij lumbaal facetprobleem / syndroom:

Afspraak maken