Lees hier over 5 fabels die als volkswaarheid verkocht worden

Rugpijn; vrijwel iedereen krijgt er ergens in zijn of haar leven mee te maken. Zoveel mensen, zoveel verhalen. Soms lijkt het alsof Nederland 17 miljoen dokters kent. Maar pas op, geloof niet alles wat je hoort. Lees hier over 5 fabels die als volkswaarheid verkocht worden.

Fabel 1: Rugpijn komt door een ontsteking

Het klopt dat een ontstekingsreactie vaak voorkomt in combinatie met ervaren pijnklachten. Maar weet dan dat dit een natuurlijke reactie van het lichaam is op beschadigd weefsel. De ontsteking is eigenlijk een sterke concentratie aan stofjes die het lichaam afvuurt op een defect met als doel het te repareren. Het is dus maar zelden de ontsteking die bestreden moet worden, maar veel vaker de reden ervan. Zoek de oplossing in eerste instantie dus niet in het slikken van ontstekingsremmers (NSAID’s) maar in beweging en oefentherapie.

Fabel 2: Als je ouder wordt krijg je rugklachten

Het lijkt logisch om aan te nemen dat dit waar is, maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor deze stelling. Er is geen relatie tussen leeftijd en het voor komen van rugklachten. Wat wel zo is, is dat het herstel minder snel gaat waardoor je áls je rugklachten hebt langer last houdt, dat komt doordat de celdeling vertraagt naarmate je ouder wordt.

5 fabels over rugklachten | Fysio Jansen geeft uitleg

Fabel 3: Rugpijn is gevaarlijk

Natuurlijk is het erg vervelend om last van je rug te hebben, het kan je flink belemmeren in je dagelijks leven. Als je aan chronische rugpijn lijdt word je hier doorlopend mee geconfronteerd, hierdoor is de kans groot dat je je zorgen maakt. Het is goed om te weten dat rugklachten maar zelden levensbedreigend zijn. Lang aanhoudende rugklachten hangen vaak samen met stress, vermoeidheid of bewegingsarmoede. Hierdoor is je rug gevoeliger voor overbelastingsblessures.

Naast chronische klachten kan je ook de acute variant hebben, hiervan kan je erg schrikken. Deze klachten zijn vaak zo hevig dat je ervan overtuigd bent dat er iets kapot is, toch is dit meestal niet het geval. Wat zo’n acute rugklacht wel is, is een waarschuwing van je lijf. Meestal ligt de oorzaak in een te weinig actieve leefstijl. Door veel te zitten neemt de belastbaarheid van je rug (en de rest van je lichaam) af waardoor deze niet goed bestand is tegen de piekbelasting die je er soms van vraagt. Een ‘verkeerde beweging’ kan dan grote gevolgen hebben.

Kijk kritisch naar je lijf en leven, raak niet in paniek van rugklachten maar zie het als een alarmbel die je lichaam indrukt.

Fabel 4: Er is een scan nodig om een goede diagnose te kunnen stellen

Fout! Integendeel zelfs! Op scans kan je inderdaad veel zien en vrijwel zeker zal je ook ‘afwijkingen’ in je rug aantreffen. Maar lang niet altijd zijn deze ‘variaties op normaal’ de reden van het probleem. Zo’n scan kan er juist voor zorgen dat je je onnodig zorgen gaat maken. Een manueel- of fysiotherapeut kan vaak veel specifieker diagnosticeren op basis van functieonderzoek (en daar een behandeling aan koppelen).

Fabel 5: Je rug slijt door gebruik

Slijtage komt met de jaren, dat is een natuurlijk proces in het lichaam en heeft een doel. De kwaliteit van je zenuwen en bloedvaten neemt af en daarom is het minder veilig om grote bewegingsuitslagen te kunnen maken. Om je te beperken in mobiliteit wordt de ruimte tussen je wervels kleiner, dát is een feit. Wat geen feit is, is dat je door bijvoorbeeld de tuin om te spitten dat slijtageproces versnelt. Sterker nog; je versterkt je rug er juist mee. Wat hierbij natuurlijk wel belangrijk is, is luisteren naar de signalen van je lichaam. Bouw je activiteitenniveau net als bij sporten rustig op, zo voorkom je blessures.

Mocht je na het lezen van bovenstaande (weer) herinnerd worden aan jouw eigen rugklachten, neem dan contact op met fysio Jansen. We helpen je graag bij het vinden van een passende, duurzame oplossing.