Heb je last van Pes anserinus syndroom

De pes anserinus is een gebied aan de binnenkant van het onderbeen net onder de knieschijf. Dit is het aanhechtingsgebied van de gracilis, sartorius en semitendinosus spieren. De pes anserinus heet letterlijk ‘ganzenpoot’ door de vorm van deze drie pezen. Onder de pes anserinus bevindt zich een slijmbeurs die de wrijving tussen de pezen en het bot vermindert. Bij het pes anserinus syndroom heb je last aan de binnenkant van de knie.

Pes anserinus syndroom | Oorzaak en behandeling | fysio Jansen | Deurne

Symptomen pes anserinus syndroom

• Drukpijn aan de binnenkant van de knie.
  • Traplopen, helling lopen en het zitten en opstaan vanuit de stoel provoceren de klachten.
  • Pijn bij aanspanning en rekken van de hamstrings.
  • Verminderde mobiliteit van de knie vanwege de pijn bij het stekken en buigen.
  • Instabiel gevoel rondom de knie gepaard met spierzwakte.
  • Lokale zwelling en/of roodheid.

Risicofactoren pes anserinus syndroom

• Vrouwen lopen meer risico doordat zij bredere bekken hebben en hierdoor sneller X-benen.
  • Overgewicht doordat de druk op de knieën toeneemt.
  • Suikerziekte doordat de doorbloeding verminderd is kunnen de pezen en slijmbeurzen ook minder goed herstellen.
  • Mensen met reuma door vermindering van kwaliteit van weefsel en een verhoogde kans op slijtage.
  • Sporten zoals hardlopen, fietsen en zwemmen kunnen eerder zorgen voor overbelasting.
  • Platvoeten omdat dit invloed heeft op de belasting van de knie.
  • Osteofytvorming (extra botvorming in het kniegewricht) wat ontstaat bij een later stadium van artrose.

Oorzaken pes anserinus syndroom

Het pes anserinus syndroom wordt vaak veroorzaakt doordat mensen X-benen hebben. Doordat de knieën meer naar binnen toestaan, neemt de druk op de pes anserinus toe. Een verhoogde spanning of verkorting van de hamstrings kunnen ook tot irritatie van de pes anserinus leiden. Het is hierbij belangrijk om te achterhalen waar verkorte hamstrings of X-benen vandaan komen. Dit zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met de stand van het bekken of eerder meniscusletsel en artrose aan de knie. De bovenstaande risicofactoren kunnen ook leiden tot het pes anserinus syndroom.

Wat kan je zelf doen bij een pes anserinus syndroom

• Blijf op gezond gewicht.
  • Doe altijd een goede warming-up voor het sporten.
  • Draag goede en passende schoenen.
  • Bezoek bij twijfel over de voetenstand een podotherapeut.
  • De eerste en tweede dag in het geval van een ontsteking mag je het gebied 15 tot 20 minuten, maximaal 3-5 keer per dag koelen. Activiteiten die de pijn verergeren mag je ook even achterwege laten.
  • Het is verstandig om een fysiotherapeut te bezoeken voor een geschikt oefenprogramma.

Fysiotherapie bij een pes anserinus syndroom

De fysiotherapeut onderzoekt waar de klacht vandaan komt en gaat dat behandelen. Rust en pijndemping kan in het eerste stadium nodig zijn om de ontstekingsreactie te verminderen. Vervolgens zal er een oefenprogramma worden voorgeschreven om de oorzaak aan te pakken.

Behandelingen die vaak worden toegepast bij een pes anserinus syndroom:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied pes anserinus syndroom

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je pes anserinus syndroom? Joep en Joris helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne