Nekpijn na het slapen; oorzaken en tips

De manier van opstaan doet veel met je gemoedstoestand in het verloop van de dag. Goed slapen is belangrijk maar goed wakker worden ook! Als jij regelmatig opstaat met een zere nek, dan weet je dat je hier de rest van de dag de vruchten van plukt. In de meeste gevallen is de oorzaak te verklaren en kan hier ook iets aan gedaan worden. Lees onderstaande oorzaken en tips door en wellicht komt dit je bekend voor en kun je hier zelf al verandering in brengen!

Stijve nek | Oorzaak en behandeling | Fysio Jansen

Oorzaken voor nekpijn na het slapen

Wanneer je regelmatig wakker wordt met een nekpijn, dan heeft dit vaak te maken met je lichaamshouding. Het matras en/of hoofdkussen spelen hier een grote rol. Een verkeerde houding zorgt altijd voor pijn op den duur, denk maar aan computerwerk waarbij je voorovergebogen voor het scherm zit. Dit zal al snel pijn geven in je nek of rug. Wanneer je gaat slapen in een slechte houding, moet je lichaam dit circa 8 uur volhouden. Deze langdurige slechte houding kan zorgen voor chronische pijn wanneer de oorzaak niet wordt aangepakt.

Nekpijn na het slapen op de buik

Iedereen heeft een favoriete houding favoriete slaaphouding. Voor de een is dat op de rug, voor een ander op de zij en voor sommige is dat op de buik. Wanneer je een buikslaper bent, dan heeft dat helaas de minst fijne gevolgen voor de nek. De nek ligt in deze houding een kwartslag gedraaid, dit belast de nekspieren extra. Een stijf en pijnlijk gevoel in de ochtend zijn dan vaak het resultaat.

Voor de buikslapers is het aan te raden om de positie te veranderen naar ruglig of zijlig. Dit kan onwennig zijn en zal niet in één keer lukken. Door dit steeds vaker te doen zal je ook hieraan wennen!

Nekpijn na het slapen door een verkeerd hoofdkussen

Wat een goed hoofdkussen is, is vooral een kwestie van smaak, toch zijn er wel richtlijnen voor. Het is voor je ruggenwervels belangrijk dat ze in neutrale positie zijn gedurende de nacht. Vooral voor zijslapers is het belangrijk dat het kussen niet te laag en niet te hoog is. Wanneer je hoofd hoger of juist lager ligt dan de rest van de wervelkolom, leidt dit aan een kant voor verkorting van de nekspieren en de andere kant voor het op lengte komen van de ervan. Dit zorgt voor spanning en dus een stijve en pijnlijke nek bij het wakker worden. Voor het juiste hoofdkussen is het verstandig je te laten adviseren door een specialist in een beddenzaak. Een goed hoofdkussen kan een investering zijn, maar het is het geld waard omdat het een belangrijk aandeel levert bij het voorkomen of reduceren van vervelende klachten.

Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Nekpijn door een verkeerd matras

Net als bij hoofdkussen is het bij een matras ook van groot belang dat de wervelkolom voldoende ondersteund wordt. Wat voor jou het juiste matras is hangt af van jouw lichaamsbouw en gewicht.

Wanneer je al een goed matras hebt, is het aan te raden om dit om de zoveel tijd om te draaien.

Hierdoor profiteer je nog net wat langer van de ondersteuning die het matras geeft. Voor advies over welk matras het meest geschikt is voor jou, raden we je aan om een beddenzaak te bezoeken en het de specialist te vragen.

Leg de telefoon op tijd weg

Langdurig telefoongebruik in bed leidt vaak tot een verkeerde houding en het houdt je langer wakker. Het blauwe licht dat afkomt van smartphones, de tv, en laptops kan onze slaap verstoren. Het is daarom verstandig om deze deze apparaten minimaal een half uur voor het slapen niet meer te gebruiken.

Fysio Jansen helpt je verder!

Mocht je ondanks bovenstaande tips niet van je nekpijn afkomen, kunnen wij je verder helpen.

Een fysiotherapeutische behandeling helpt je om van deze spanning af te komen, de beweeglijkheid te verbeteren en oefeningen te geven om recidief te voorkomen.