Last van een buitenste knieband letsel

De buitenste (laterale) knieband verbindt het onderbeen met het bovenbeen. Het zorgt voor stabiliteit van de knie en voorkomt O-benen. Bij een buitenste knieband letsel kan er sprake zijn van een verrekking of scheuring. Dit letsel wordt verdeeld onder graden om de ernst te bepalen.

Bij graad I is er sprake van een verrekking en heeft iemand pijn maar nog geen gevoel van instabiliteit. Bij graad II is de band gedeeltelijk gescheurd en is er meer kans op instabiliteit. Bij graad III is de band volledig afgescheurd. Deze blessure komt vaak voor bij sporters en treft mannen vaker dan vrouwen.

Symptomen buitenste knieband letsel

• Pijn aan de buitenzijde van de knie.
  • Er kan sprake zijn van zwelling en verkleuring aan de buitenzijde van de knie.
  • Op het moment van een trauma kan er een ‘plop’ hoorbaar zijn.
  • De knie kan niet volledig gebogen worden vanwege stijfheid.
  • Er is een instabiel gevoel tijdens belasting van de knie (graad II en III).
  • Lopen, traplopen en opstaan provoceren de klachten.

Oorzaken buitenste knieband letsel

Letsel aan de buitenste knieband ontstaat meestal door een verhoogde varusstand van de knie. Bij een varusstand staat het been in een O-stand. Bij grote inwerkende kracht op de binnenkant van de knie wordt de knie richting de O-stand gedrukt en kan dit leiden tot letsel.

Dit komt het meeste voor bij:

• Een sliding tijdens het sporten.
  • Een verdraaiing van de knie.
  • Door een ongeluk.
  • Geleidelijk verloop van O-benen, bijvoorbeeld door slijtage wat de druk op de buitenste knieband steeds meer vergroot.

Wat kan je zelf doen bij een buitenste knieband letsel?

• Bij graad I geneest de buitenband vanzelf binnen 4-6 weken. De belasting moet in de eerste weken op geleide van de pijn worden opgebouwd. Belastende activiteiten zoals sporten mogen in deze periode nog niet worden uitgevoerd.
  • Bij graad II en III is het raadzaam om binnen een week een brace te gaan dragen. De brace voorziet de knie van extra stabiliteit waardoor de knie beter kan herstellen. Ook bij zwaarder letsel moet de knie in beweging blijven op geleide van de pijn.

Fysiotherapie bij een buitenste knieband letsel

De behandeling van de fysiotherapeut hangt af van de ernst van het letsel. Bij graad I kan de fysiotherapeut extra advies geven met oefeningen die goed zijn om kracht, stabiliteit en mobiliteit te verbeteren. De duur van de revalidatie is per persoon verschillend mede door de doelen die vooraf gesteld worden. Bij graad II en III duurt de revalidatie gemiddeld 3 tot 6 maanden. De buitenste knieband geneest over het algemeen minder goed dan de binnenste band.  Het is altijd aan te raden om een fysiotherapeut te bezoeken om chronische instabiliteit te voorkomen.

Behandelingen die vaak worden toegepast bij een buitenste knieband letsel:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied buitenste knieband letsel

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je buitenste knieband letsel? Joep en wout helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1