Knieklachten Deurne?

Een op de vijf Nederlanders heeft ooit last gehad van kniepijn.  Opstaan uit een stoel, het gaan zitten, wandelen en springen zouden onmogelijk zijn zonder de knie. Er werken continue sterke krachten op de knie welke worden opgevangen door spieren, pezen, gewrichtsbanden en kraakbeen. Deze structuren zorgen voor de stabiliteit van de knie. De knieklachten kunnen veroorzaakt worden door het bot, het kraakbeen, de kniebanden en de spieren rondom de knie. Een knie met gezond kraakbeen en sterke spieren kan sterke krachten weerstaan.

Oorzaak knieklachten

Overbelasting is vaak de oorzaak van knieklachten. Het te veel en te lang sporten kan de structuren rondom de knie overbelasting. Overgewicht zorgt tevens een verhoogde druk op het kniegewricht. Naast overbelasten kun je je knieën ook blesseren. Dit gebeurt ook vaak tijdens het sporten, maar het kan ook bij andere vallen of ongelukken gebeuren. Ouderdom is ook een belangrijke risicofactor voor knieklachten. Deze klachten hebben meestal niks met blessures te maken, maar met slijtage aan de knieën.

De volgende structuren kunnen aangedaan zijn bij knieklachten:

• Botten: fracturen, botkneuzing, botoedeem,
  • Gewrichtskraakbeen: kraakbeenletsel, artrose
  • Meniscus: meestal betreft het traumatisch ontstane rupturen, maar ook
degeneratieve laesies zijn mogelijk.
  • Gewrichtskapsel: letsel leidt tot ontsteking, hydrops en pijn. Chronische irritatie leidt tot zwelling van het kapsel. Plooien in het kapsel kunnen aanleiding geven tot inklemming tussen knieschijf en bovenbeen. Chronische gewrichtskapselontsteking zoals het geval is bij een reumatoıde artritis leidt tot bewegingsbeperkingen en gewrichtsslijtage
  • Ligamenten: vooral letsels van de mediale band en de voorste kruisbandletsels komen veel voor.
  • Pezen: peesontsteking, rupturen of degeneratieve afwijkingen
  • Spieren: triggerpoints, rupturen, kneuzingen of myositis ossificans
  • Vetweefsel: ontsteking van vetmassa van Hoffa, vet
weefsel onder de tractus iliotibialis.

Fysiotherapie bij knieklachten

De behandeling van de fysiotherapeut is afhankelijk van de oorzaak van uw knieklacht. Belangrijk is dat we mobiliteit, kracht en stabiliteit verbeteren-optimaliseren en pijn reduceren.Behandelingen die vaak toegepast worden bij knieklachten:

• Oefentherapie
  • Medical taping
  • Mobiliseren
  • Triggerpointtherapie – Dry needling
  • Deep tissue massage

Heeft u last van knieklachten die maar niet overgaan? Dan kunnen wij u misschien verder helpen. Samen met u bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij u past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Knieklachten Deurne - Fysio Jansen