Heb je last van een binnenste knieband letsel

De binnenste (mediale) knieband verbindt het onderbeen met het bovenbeen. Het zorgt voor stabiliteit van de knie en voorkomt X-benen. Letsel aan de binnenste knieband treedt vaak op samen met ander letsel zoals aan het kraakbeen, meniscus of andere banden. Bij een binnenste knieband letsel kan er sprake zijn van een verrekking of scheuring. Dit letsel wordt verdeeld onder graden om de ernst te bepalen. Bij graad I is er sprake van een verrekking en heeft iemand pijn maar nog geen gevoel van instabiliteit. Bij graad II is de band gedeeltelijk gescheurd en is er meer kans op instabiliteit. Bij graad III is de band volledig afgescheurd.

Symptomen binnenste knieband letsel

• Op het moment van een trauma kan er een ‘plop’ hoorbaar zijn.
  • De knie is pijnlijk aan de binnenzijde.
  • De knie kan niet volledig gebogen worden vanwege stijfheid.
  • Er is een instabiel gevoel tijdens belasting van de knie (graad II en III).
  • Er kan zwelling en verkleuring aan de binnenzijde van de knie aanwezig zijn.
  • Lopen, traplopen en opstaan provoceren de klachten.

Oorzaken binnenste knieband letsel

Letsel aan de binnenste knieband ontstaat meestal door een verhoogde valgusstand van de knie. Er is een valgusstand van de knie wanneer de knie meer naar binnen toestaat en het onderbeen naar buiten. Dit komt voor op het sportveld bij een sliding of een harde trap. Een trauma zoals een ski-ongeval of een val met de fiets kunnen ook leiden tot een binnenste knieband letsel.

Wat kan je zelf doen bij een binnenste knieband letsel

• Bij graad I geneest de binnenband vanzelf binnen 4-6 weken. De belasting moet in de eerste weken op geleide van de pijn worden opgebouwd. Belastende activiteiten zoals sporten mogen in deze periode nog niet worden uitgevoerd.
  • Bij graad II en III is het raadzaam om binnen een week een brace te gaan dragen. De brace voorziet de knie van extra stabiliteit waardoor de knie beter kan herstellen. Ook bij zwaarder letsel moet de knie in beweging blijven op geleide van de pijn.

Fysiotherapie bij een binnenste knieband letsel

De behandeling van de fysiotherapeut hangt af van de ernst van het letsel. Bij graad I kan de fysiotherapeut extra advies geven met oefeningen die goed zijn om kracht, stabiliteit en mobiliteit te verbeteren. De duur van de revalidatie is per persoon verschillend mede door de doelen die vooraf gesteld worden. Bij graad II en III duurt de revalidatie gemiddeld 3 tot 6 maanden. Bij dit letsel is het altijd aan te raden om een fysiotherapeut te bezoeken om chronische instabiliteit te voorkomen.

Behandelingen die vaak worden toegepast bij een binnenste knieband letsel:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied binnenste knieband letsel

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je binnenste knieband letsel? Joep en wout helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1