COPD Deurne?

Nederland telt rond de 600.000 mensen met COPD. In werkelijkheid ligt dit aantal waarschijnlijk hoger omdat de ziekte niet altijd wordt herkend. De verwachting is dat dit aantal tot 2030 zal stijgen met 49% bij mannen en 27% bij vrouwen. COPD neemt toe met de leeftijd en komt op dit moment  ongeveer evenveel voor bij mannen als vrouwen. De belangrijkste risicofactor voor het ontstaan van COPD is roken, maar daarnaast spelen ook genetische factoren, luchtvervuiling en beroepsmatige blootstelling aan schadelijke stoffen een rol. Vrijwel alle mensen met COPD hebben één of meerdere nevenaandoeningen, in de meeste gevallen spelen cardio- vasculaire aandoeningen.

COPD Fysio Jansen

Wat is COPD?

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is een verzamelterm voor verschillende soorten longaandoeningen. Deze longaandoeningen kenmerken zich door vernauwing van de luchtwegen die niet of niet geheel omkeerbaar is. Deze vernauwing hangt (meestal) samen met een abnormale onstekingsreactie van de longen en met prikkels van buitenaf, zoals roken.

De vernauwing maakt het ademhalen moeilijker en minder efficiënt. Typische kenmerken van COPD zijn hoesten, slijm opgeven en kortademigheid. De kortademigheid gaat vaak gepaard met een piepende ademhaling. Patiënten kunnen geregeld luchtweginfecties hebben, dit heeft natuurlijk invloed op de conditie en fysieke gesteldheid. De medische term voor een plotselinge verergering van de klachten is exacerbatie.

COPD kan grote beperkingen opleveren. Inademen gaat meestal wel, maar vooral uitademen is een probleem. Als 
COPD-patiënten zich inspannen, gaan ze sneller ademen. De druk in de borstkas kan daardoor te groot worden voor de kleine, minder stevig geworden luchtwegen, dit maakt dat ze bij het uitademen vroegtijdig dicht gaan zitten. De ademhaling wordt kort en oppervlakkig. Ook de zogenoemde hulpademhalingsspieren gaan meedoen om toch voldoende zuurstof binnen te krijgen. Op den duur leidt dit tot een afwijkende stand van de borstkas. Normale ademhaling kost steeds meer energie en benauwdheid treedt frequenter op. Patiënten met beginnende COPD merken dit alleen tijdens zwaardere lichamelijke inspanning zoals fietsen tegen de wind in, of hardlopen. Wanneer de COPD verergert, zal er steeds minder activiteit nodig zijn voor kortademigheid.

Verloop

COPD kan helaas niet genezen worden, kapot is kapot. Je kunt er wel zo goed mogelijk mee leren omgaan. Dat kan, zeker in het begin, heel emotioneel zijn en onzekerheid opleveren. Neem je klachten serieus wanneer je ze opmerkt, loop er niet mee door. In het behandeltraject werken veelal de huisarts, longarts, fysiotherapeut, gespecialiseerde verpleegkundige en/of verzorgende van de thuiszorg samen.

Wat is de oorzaak van COPD?

Verreweg de belangrijkste oorzaak van COPD is (mee)roken. Rook veroorzaakt een ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Langdurig werken in een omgeving met fijnstofdeeltjes, zoals steenstof in de lucht kan hiervoor ook verantwoordelijk zijn. De beschadiging van het slijmvlies verergert geleidelijk waardoor klachten vaak pas na het veertigste levensjaar merkbaar worden. Verder kunnen factoren zoals luchtverontreiniging en erfelijkheid een rol spelen. Als je last krijgt van benauwdheid en hoestbuien bij inspanning, is het begrijpelijk dat je liever geen lichamelijke activiteiten onderneemt. Maar júíst dan is het belangrijk dat je conditie op peil blijft. Als je minder beweegt, krijg je uiteindelijk meer klachten, waardoor je vervolgens nog minder gaat bewegen en in een vicieuze cirkel van fysieke achteruitgang belandt. Dit heeft grote invloed op de kwaliteit van leven. De fysiotherapeut kan je leren hoe je juist door beweging de klachten zoveel mogelijk beperkt.

Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Wat kun je zelf doen bij COPD?

Het aller beste dat je kunt doen is rookvrij leven. Verder is het van belang  medicijnen op de voorgeschreven manier te gebruiken. Daarnaast, zeker als je het snel benauwd krijgt: meer bewegen. Want door meer te bewegen houd je je conditie op peil. Je raakt minder snel vermoeid, herstelt sneller na een infectie en je voelt je minder benauwd na een inspanning. Werken aan de conditie is en blijft belangrijk. Dat doe je door meer te bewegen in het dagelijks leven en eventueel sporten op te pakken, individueel of in groepsverband, al dan niet begeleid door een fysiotherapeut in een beweeg- of revalidatieprogramma.

Stoppen met roken

Voorkom verdere schade aan de longen. Stoppen met roken is veruit de belangrijkste stap, en het is daarvoor nooit te laat. Ook als je al jaren de ene sigaret aanmaakt met de andere, is het echt zinvol. Voor ondersteuning kan je terecht bij de huisarts en bij Stivoro (zie www.stivoro.nl). Vermijd verder rokerige omgevingen en houd je eigen huis uiteraard rookvrij. Vraag je directe omgeving rekening met je te houden, door niet in je nabijheid te roken.

Medicijnen

Het is belangrijk dat je medicatie gebruikt zoals voorgeschreven. Dit zal niet zorgen voor het herstel van je longen, maar zorgt er wel voor dat je minder hoest en minder snel benauwd wordt. Dit maakt het je gemakkelijker om iets actiefs te ondernemen en te bewegen.

Bewegen

Probeer in een zo goed mogelijke conditie te blijven. Voldoende beweging is voor iedereen goed, maar voor mensen met COPD in het bijzonder. Elke dag een stevige wandeling, fietsen of zwemmen geeft je conditie een boost. Door beweging raken je spieren getraind en hebben ze geleidelijk minder zuurstof nodig. Dit zorgt ervoor dat er minder benauwdheid optreedt. Bovendien is beweging goed tegen de bijwerkingen van bepaalde medicijnen, zoals corticosteroïden, die kunnen namelijk leiden tot zwakkere spieren en botontkalking.

Sporten

Als je al sport, kun je daar het beste mee doorgaan. Wil je beginnen met sporten, bespreek dit dan met je huisarts. Die kan de toestand van je longen bekijken en als dat nodig is, bij kortademigheid en bewegingsarmoede naar de fysiotherapeut verwijzen voor beweegadvies en deskundige begeleiding. Het is belangrijk dat je altijd lichamelijke activiteiten onderneemt.

Gezond eten

Als je te zwaar bent (BMI>25) of juist te licht (BMI<20) dan is dit nadelig voor je conditie. Eet dus gezond en houd je gewicht in de gaten. Als je snel aankomt of afvalt (meer dan 5% per maand of 10% of meer in het laatste half jaar) dan is een afspraak met de huisarts aan te raden, deze kan je eventueel verwijzen naar een diëtist.

Revalidatie begeleiding Deurne bij herstel na COVID-19

Fysiotherapie bij COPD

Fysiotherapie kan je helpen de conditie op peil te brengen door inspanningstraining en spieroefeningen. Heb je problemen met slijm opgeven, dan kan de fysiotherapeut je helpen bij het aanleren van een effectieve manier van slijm losmaken door middel van huffen of hoesten. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen de kortademigheid te verminderen. Het is aan te raden een fysiotherapeut te zoeken die gespecialiseerd is in het behandelen van mensen met COPD.

Conditie

Misschien vind je het moeilijk om je in te spannen of durf je dit niet zo goed omdat je steeds benauwd wordt. De fysiotherapeut kan je uitleggen wat je juist wel en wat beter niet kunt doen. In overleg en afgestemd op uw situatie stelt de fysiotherapeut een trainingsprogramma op ter verbetering van uw conditie. Eventueel krijg je aangepaste oefeningen voor bijvoorbeeld de ademspieren en arm-, been of rompspieren. Deze inspanning wordt meestal beloond met vermindering van de klachten. Doordat je zelfvertrouwen groeit, kun je daarna ook zelf meer gaan bewegen. Fysiotherapeuten hebben een beweegprogramma samengesteld speciaal voor mensen met COPD die een actievere leefstijl willen ontwikkelen.

Huffen en hoesten

Mensen met COPD hoesten om slijm kwijt te raken. Bij COPD-patiënten worden de luchtwegen bij ongecontroleerd hoesten dichtgedrukt en kan dit averechts werken. De fysiotherapeut leert je een manier aan om zo effectief mogelijk slijm los te maken (huffen) en op te geven (huffen en gecontroleerd hoesten). Hierdoor kom je sneller van luchtweginfecties af en kun je deze eventueel voorkomen.

Exacerbatie

Als je een infectie (longontsteking) doormaakt kan het moeilijk zijn om te bewegen. Hoesten en kortademigheid nemen toe, je conditie gaat achteruit. Het is echter erg belangrijk om het bewegen zo snel mogelijk weer op te pakken, dit 
om verdere achteruitgang te voorkomen. De fysiotherapeut kan je hierbij ondersteunen.

Ademen

Als je kortademig bent kan de fysiotherapeut je leren om ademtechniek en -tempo aan te passen zodat je minder snel benauwd wordt en je eigen mogelijkheden beter leert inschatten. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Blijven bewegen

Het is noodzakelijk dat je na de behandelingsdrie zelfstandig verder gaat met bewegen. Je fysiotherapeut heeft hierin een adviserende rol. Hierbij kan een specifiek beweegprogramma goed van pas komen. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten bij een sportvereniging voor patiënten met beginnend COPD. Als je arts of fysiotherapeut dit afraadt omdat je zuurstofgehalte (saturatie) te snel daalt, is er nog de mogelijkheid om te sporten (o.a. zwemmen) via nazorgprogramma’s bij de fysiotherapeut. Hier kun je op een verantwoorde manier je conditie op peil houden in kleine groepen. Voordeel hiervan is dat je mensen ontmoet die leven met dezelfde beperkingen als jij en dat kan leerzaam en stimulerend zijn.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied COPD

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over COPD? David en Wout helpen je graag.

David Jansen Fysiotherapeut Fysiotherapie Deurne
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1

Het belang van bewegen

Deze tekst gaat over COPD en geeft aan wat je er zelf aan kunt doen, maar wist je dat het aanleren van een actieve leefstijl je op veel meer fronten winst kan opleveren? Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan jouw gezondheid.  Hart en bloedvaten blijven beter in conditie, bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en op het cholesterolgehalte en bovendien verkleint het de kans op overgewicht. Verder blijven je botten langer sterk en werkt de spijsvertering beter. Je voelt je energieker, kunt gemakkelijker ontspannen en bent daardoor beter bestand tegen stress. Voldoende lichaamsbeweging verhoogt de kwaliteit van leven, want als je soepel kunt bewegen, voel je je beter!