Last van bebroken of gekneusde ribben?

De ribben of ‘costae’ vormen samen met de wervelkolom de borstkas. De meeste mensen hebben 24 ribben, 12 aan elke kant. De borstkast heeft een beschermende functie voor je vitale organen, bijvoorbeeld hart en longen. Bij een klap tegen je borst zal er niet zomaar schade aan je organen ontstaan, wel kan je je ribben kneuzen of zelfs breken. Wanneer er een kneuzing of breuk van de ribben aanwezig is kan dit je belemmeren in je bewegen en flinke pijn als gevolg hebben. Ook je ademhaling kan bemoeilijkt worden en pijnlijk zijn.

Verschijnselen en oorzaken gebroken of gekneusde ribben

Gekneusde of gebroken ribben ontstaan meestal door een trauma: een harde val of stoot tegen je borstkast of een ongeluk. Bij mensen met botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, zijn botten kwetsbaarder en is er dus minder voor nodig om tot een breuk te komen, soms kan een keer hard niezen al voldoende zijn.

De term gekneusde rib is eigenlijk een beetje misleidend. Het is in dit geval niet het bot dat is aangedaan maar het omliggende weefsel. Tussenribspieren, banden of pezen rond de rib zijn beschadigd.

Wanneer er wel daadwerkelijk een beschadiging aan de rib is, een breuk of scheurtje in het bot, dan noemen we dit een ribfractuur of gebroken rib. Omdat de ribben aan de wervelkolom vast zitten bewegen ze tijdens je dagelijkse activiteiten veel mee, ook tijdens in- en uitademen.  Een gekneusde of gebroken rib is erg pijnlijk.

Symptomen gebroken of gekneusde ribben

Een breuk of kneuzing van de ribben geeft de volgende klachten:

• Scherpe, soms kloppende pijn aan de borstkas, vaak na een trauma
  • Toenemende (scherpe) pijn bij diep inademen of hoesten/niesen
  • Zwelling of verkleuring rond het aangedane deel van de borstkas
  • Drukpijn rond het aangedane deel van de borstkas

Wat kun je zelf doen bij gebroken of gekneusde ribben

Wanneer je veel last hebt van pijn door een kneuzing of breuk van je ribben, neem dan contact op met je huisarts om te bespreken of je eventueel pijnstillende medicatie kunt nemen. Voor het herstel is het belangrijk om rust af te wisselen met beweging. Denk hierbij aan simpele ademhalingsoefeningen, diep inademen, je adem 3 seconden vasthouden en rustig weer uitblazen bijvoorbeeld. Ook regelmatig een keer hoesten om het sputum uit de longen te krijgen kan nuttig zijn. Ga het bewegen rustig weer opbouwen onder de begeleiding van je fysiotherapeut. Een gebroken of gekneusde rib geneest vaak vanzelf over een periode van 6 tot 8 weken.

Fysiotherapie gebroken of gekneusde ribben

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak een behandelplan opgesteld om de gevolgen van de gekneusde of gebroken rib onder controle te krijgen en te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na deze eerste fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied gekneusde of gebroken ribben

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je gekneusde of gebroken ribben? MalouWout en Joris helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1