Last van bebroken of gekneusde ribben?

De ribben of ‘costae’ zijn de botten die samen met de wervelkolom de borstkas vormen. De borstkas bestaat bij de meeste mensen uit 24 ribben, 12 aan iedere zijde. Hij heeft een beschermende functie voor je organen, bijvoorbeeld je hart en longen. Zo zorgt hij ervoor dat er bij een klap tegen je borst niet zomaar schade aan je longen of hart ontstaat. Bij een harde klap of val kun je echter wel je ribben kneuzen of zelfs breken. Wanneer er een kneuzing of breuk van de ribben aanwezig is kan dit je belemmeren in je bewegen en flinke pijn als gevolg hebben. Ook je ademhaling kan bemoeilijkt worden en pijnlijk zijn.

Verschijnselen en oorzaken gebroken of gekneusde ribben

Gekneusde of gebroken ribben ontstaan meestal door een trauma: een harde val of stoot tegen je ribben of een ongeluk. Bij mensen met botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, zijn botten kwetsbaarder en kan een lichte stoot of een keer hard niezen al tot een breuk leiden. Een gekneusde rib hebben is een misleidende term. Bij een gekneusde rib is de rib zelf in orde maar is het omliggende weefsel beschadigd, de tussenribspieren en banden of pezen rond de rib. Wanneer er wel daadwerkelijk een beschadiging aan de rib is, een breuk of scheurtje in het bot, dan noemen we dit een ribfractuur of gebroken rib. Omdat de ribben aan de wervelkolom vast zitten bewegen de ribben tijdens je dagelijkse activiteiten veel mee. Ook tijdens in- en uitademen moeten de ribben mee kunnen bewegen. Daarom kan een gekneusde of gebroken rib veel pijnklachten geven.

Symptomen gebroken of gekneusde ribben

• Scherpe, soms kloppende pijn aan de borstkas, vaak na een trauma
  • Toenemende (scherpe) pijn bij diep inademen of hoesten/niesen
  • Zwelling of verkleuring rond het aangedane deel van de borstkas
  • Drukpijn rond het aangedane deel van de borstkas

Wat kun je zelf doen bij gebroken of gekneusde ribben

Wanneer je veel last hebt van pijn na een kneuzing of breuk van je ribben neem dan contact op met je huisarts om te bespreken of je eventueel pijnstillende medicatie kunt nemen. Voor het herstel is het belangrijk om rust af te wisselen met beweging. Denk daarbij aan simpele ademhalingsoefeningen, diep inademen, je adem 3 seconden vasthouden en rustig weer uitblazen bijvoorbeeld. Ook regelmatig een keer hoesten om het sputum uit de longen te krijgen kan nuttig zijn. Ga het bewegen rustig weer opbouwen onder de begeleiding van je fysiotherapeut. Een gebroken of gekneusde rib geneest vaak vanzelf over een periode van 6 tot 8 weken.

Fysiotherapie gebroken of gekneusde ribben

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de gevolgen van de gekneusde of gebroken rib onder controle te krijgen en te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na deze eerste fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies: