De PRET strategie

Met het toepassen van de PRET strategie ga je een eerste stap zetten op weg naar een meer ontspannen leven!
De P staat voor Pauze
Neem een tweetal langere pauzes en verder nog een aantal korte pauzes van ongeveer vijf minuten. Hoeveel is afhankelijk van je huidige belastbaarheid. De ontspanningsmomenten zorgen voor een onderbreking van de opbouw van je spierspanning en stress. Het is heel erg heilzaam! Heb je een kantoorbaan en zit je overdag al veel, dan is het beter om in je pauzes ook wat ontspannen te wandelen.De R staat voor Rustige omgeving
Voor een optimale concentratie is een rustige omgeving van belang. Dat werkt ook prettiger.De E staat voor Eén ding tegelijkertijd
Dwing jezelf om voortaan met één taak tegelijk bezig te zijn, dat geeft meer geestelijke rust. Ook ben je meer met je aandacht bij waar je mee bezig bent. In een volgende nieuwsbrief komen we hier nog op terug.De T staat voor TEMPO aanpassen
Belangrijk is dat je je werk op een ontspannen manier doet. Met de nodige rust en aandacht. En indien nodig, wanneer je jezelf teveel opjaagt, vertraag je je tempo. Het komt de kwaliteit van je werk vast ten goede. In West-Europa vinden we dat over het algemeen moeilijk: we willen vaak sneller, meer en beter. Maar wanneer je pijn hebt, houd je dat niet vol. Je kunt jezelf trainen in een ontspannen werkwijze.
Probeer de PRET methode de komende weken eens toe te passen in allerlei dagelijkse situaties thuis of op je werk. Succes!
Jaarlijks worden er ongeveer 30.000 mensen afgekeurd door stress. Tien procent van de Nederlandse beroepsbevolking heeft last van burn-out verschijnselen. Zestig procent van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken. Dit is 15% meer dan elders in de Europese Unie.