Weten hoeveel je beweegt

“Ik beweeg de hele dag!” Als ik met mensen praat over bewegen, dan hoor ik deze uitspraak heel veel. Mensen zijn druk. Zij zijn in de veronderstelling dat ze hierdoor ook voldoende bewegen.
Maar wanneer beweeg je nu voldoende? In de eerste beweegbrief kwam aan de orde dat er een norm voor is opgesteld, de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Maar eigenlijk kun je zeggen dat elke vermeerdering van de hoeveelheid beweging positief is!
In Nederland is een norm die aangeeft dat het voor volwassenen optimaal is om minimaal 30 minuten per dag flink te bewegen. Dit is met ‘matige intensiteit’, wat inhoudt dat je een iets hogere hartslag krijgt en iets sneller gaat ademhalen. Hieronder valt bijvoorbeeld stevig wandelen en fietsen en het gaat niet per se om sporten. Nu is het zeker niet zo dat je de andere 23,5 uur van de dag stil kunt gaan zitten. Het gaat erom dat dit half uur bovenop de gewone beweegactiviteiten van de gemiddelde Nederlander komt.
U kunt ook zonder al te veel rekenen bekijken of u voldoende beweegt, door bijvoorbeeld een stappenteller te dragen. Er is een aanname dat de gemiddelde Nederlander 10.000 stappen zou moeten zetten. Schrik niet als u dat niet haalt. Kijk gewoon naar wat u al doet en hoe u structureel bijvoorbeeld 10% kunt verbeteren. Het voordeel is dat je hierdoor niet alleen weet hoeveel je (niet) beweegt, maar het ook meteen ziet als je morgen 50 stappen extra zet!
Tip! Wilt u weten hoeveel u beweegt? Zorg dan voor een stappenteller of een stappenteller App op je smartphone. Vraag er eventueel naar bij je fysiotherapeut.

Heeft u al een stappenteller in huis? Kijk dan of deze goed meet.

  • Maak de stappenteller vast aan je broek, ongeveer tussen je heup en je navel.
  • Zet de teller op 0 en doe (afhankelijk van het model) het klepje dicht.
  • Loop nu 20 stappen, zoals je normaal ook loopt.
  • Staat de teller op 19, 20 of 21? Dan is de test geslaagd!
Gaat u een stappenteller kopen? Dan is ons advies om er eentje te kopen met zo weinig mogelijk functies of knopjes. In veel projecten wordt de Digiwalker SW-200 gebruikt. Dit is een eenvoudige en zeer betrouwbare stappenteller. Een alternatief is een stappenteller-app op uw mobiele telefoon. Voor de meeste besturingssystemen zijn deze beschikbaar.
En nu gaat u meten! Het liefst een paar dagen tot een week, zodat u goed weet wat uw basisniveau van bewegen is. U kunt uw scores bijhouden op het Stappenteller beweegformulier die via de link hiernaast te downloaden en printen is!
Bepaal daarna wat u méér wilt gaan doen. Is 5% extra bewegen voor u haalbaar? Of misschien zelfs 10 of 20%. En hoe gaat u dat dan voor elkaar krijgen? Wat zijn uw subdoelen en specifieke acties zodat het doel gehaald kan gaan worden?

En? Hoever bent u inmiddels gevorderd met het halen van uw doel? Lukt het u nog steeds om de acties uit te voeren om uw doel te halen? Heel goed!  Wellicht is het leuk om weer eens te kijken hoeveel u nu werkelijk beweegt door de stappenteller weer eens een aantal dagen te gebruiken! (klik hiernaast voor een stappenteller formulier).

Valt het u soms zwaar? Logisch…. een verandering van gedrag heeft minimaal een half jaar nodig om in uw normale doen en laten in te slijpen.

Hoeveel beweeg jij? - Fysio Jansen