Last van een zweepslag?

Een zweepslag is een acute pijn, meestal in de kuit, ontstaan door een spierscheur. Deze blessure komt vooral voor bij sporten waarbij regelmatig een sprintje getrokken wordt of bij plotselinge bewegingsveranderingen, zoals voetbal en tennis.

Zweepslag Deurne Fysio Jansen

Verschijnselen en oorzaken zweepslag

Een zweepslag kan ontstaan door een verminderde belastbaarheid van het spierweefsel. Deze blessure komt vooral voor bij sporters van middelbare leeftijd. Een toename van trainingsintensiteit en trainingsduur zonder adequate opbouw of het overslaan van een warming-up, kan bijdragen aan het ontwikkelen van deze blessure.

Symptomen zweepslag

• Acute scherpe pijn in de kuit, ontstaan tijdens het sporten
  • Lopen is niet of nauwelijks mogelijk
  • De pijn blijft aanwezig, ook na het stoppen van de activiteit

Wat kun je zelf doen bij een zweepslag

Je kunt zelf direct maatregelen nemen tegen de pijnklachten. Een kalmerende werking op de pijn is door de aangetaste plek een aantal dagen rust te geven door het been hoog te leggen. Om de pijnklachten te verminderen kun je met ijs koelen. Dit kun je meerdere keren per dag herhalen. Leg het ijs ongeveer 15 minuten op de aangedane plek. Probeer elke dag steeds meer in beweging te komen. Stop als de activiteiten pijnlijk zijn en probeer het later weer.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie zweepslag

Afhankelijk van de ernst van de blessure, herstelt een zweepslag meestal binnen 4 tot 8 weken. Volledige terugkeer naar sport op het oude niveau kan enkele maanden duren. In de eerste weken zullen je klachten duidelijk moeten verbeteren, anders dien je advies te vragen bij een fysiotherapeut. Als je klachten afnemen kun je rustig beginnen met rekoefeningen en het opbouwen van spierversterkende oefeningen. Een fysiotherapeut kan je helpen met de juiste trainingsopbouw en belastbaarheid. Ook kan een fysiotherapeut extra ondersteuning bieden door het toepassen van taping.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Als de zweepslagklachten blijft aanhouden dan is het verstandig om een fysiotherapeut te benaderen. Door middel van goed advies, tape en een gestructureerd trainingsprogramma is de kans op volledig herstel veel groter.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied zweepslag

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je zweepslag? Joep en Joris helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne

Wij kunnen je helpen met duidelijkheid over je enkelklachten en specifieke therapie. Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.