Ziekte van Scheuermann

De ziekte van Scheuermann komt voor bij 0,5% tot 8% van de bevolking. De ziekte komt voor bij zowel mannen als bij vrouwen. De ziekte van Scheuermann is een aandoening waarbij de wervelkolom ter hoogte van de borst abnormaal bol is gegroeid. Vooral de wervels in het midden van de rug blijken gevoelig te zijn voor drukkrachten. De wervellichamen kunnen aan de voorzijde door verhoogde druk  inzakken waardoor de bolling in de rug toeneemt. Hierdoor ontstaat er een versterkte wigvorm van het wervellichaam. In de jeugd staat dit beeld bekend als de ziekte van Scheuermann ofwel de adolescentenkyfose.

Problemen en klachten bij de ziekte van Scheuermann

Klachten ten gevolge van de ziekte van Scheuermann ontstaan meestal op tienerleeftijd, maar kunnen ook daarna pas optreden. De aandoening kan ook symptoomloos bestaan.

Een normale kromming in de middenrug (thoracale wervelkolom) zit tussen de 20 en 45 graden. Meestal is de kromming bij een patiënt met de ziekte van Scheuermann groter dan 50 graden. De sterke kromming van de thoracale wervelkolom heeft ook consequenties voor de aangrenzende regio’s. Het veroorzaakt een naar voren gepositioneerd hoofd en in de onderrug neemt de holling hierdoor toe. De holling in de onderrug wordt ook wel lumbale lordose genoemd. In veel gevallen is er ook sprake van enige vorm van scoliose (snelkoppeling aandoening scoliose).

Door de vervormingen van de wervellichamen kunt u een zeurende pijn ter hoogte van uw thoracale wervelkolom ervaren. Alleen in zeldzame gevallen kunnen neurologische symptomen ontstaan door compressie van het ruggenmerg.

Therapie bij de ziekte van Scheuermann

Het natuurlijke beloop van de aandoening is in het algemeen gunstig. Toch is het verstandig om vooral tijdens de groei een aantal leefregels in acht te nemen. Verder is uit onderzoek gebleken dat oefentherapie bij een patiëntengroep van 17 tot 21 jaar een pijn verminderend effect heeft.

• Zwaar belasten van de thoracale wervelkolom heeft waarschijnlijk nadelige invloed. Een aantal vormen van sport kan men dan ook beter vermijden. Zo is enige terughoudendheid verstandig voor het intensief beoefenen van krachtsport, sporten waarbij veel kyfosering optreedt, zoals hockey, en sporten waarbij veel wordt gesprongen, zoals basketbal en korfbal
  • Houdingsinstructie: veelvuldig zitten in een gebogen houding wordt afgeraden
  • Spierversterking van de romp
  • Regelmatig uitvoeren van strekoefeningen voor de thoracale wervelkolom om voldoende mobiliteit te behouden
  • Bestrijden van spierverkortingen
  • In geval van een gelokaliseerde ziekte van Scheuermann in de midden- en onderrug zal men sneller overgaan tot ingrijpende maatregelen zoals een brace of operatie

Afspraak maken?

Voor meer tips en verdere uitleg raden we u aan een afspraak te maken bij een van onze fysiotherapeuten!