Wat is ziekte van Bechterew

Nog altijd wordt de diagnose ziekte van Bechterew in veel gevallen pas na jaren gesteld, onder andere doordat de klachten op een atypische manier kunnen beginnen. Twee op de duizend mensen heeft Bechterew. Het komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen en begint meestal tussen het 15e en 35e levensjaar.

Problemen en klachten bij de ziekte van Bechterew

Bij deze aandoening raken de gewrichten van het bekken en de wervelkolom ontstoken. De ontstekingen zijn pijnlijk en er kan stijfheid ontstaan. Op den duur leiden de ontstekingen tot een verstijving van de wervelkolom. De verstijvingen in de rug leiden uiteindelijk tot vergroeiing waardoor er in de bovenrug een abnormale bolling (kyfose) en in de onderrug een abnormale holling (lordose) ontstaat. De klachten kunnen zich uitbreiden naar de borstkas en eventueel naar de heupen, knieën en andere gewrichten. Rust verergert de klachten (u hebt er doorgaans ’s ochtends vroeg en wanneer u lang in dezelfde houding hebt gezeten meer last van) en beweging doet de klachten meestal afnemen. Ongeveer een derde van de mensen met Bechterew heeft soms een oogontsteking: iritis of uveitis.

Hoe ontstaat de ziekte van Bechterew?

Er is weinig bekend over het ontstaan van de ziekte van Bechterew. Omdat de aandoening vaak voorkomt bij meerdere personen binnen een familie, wordt aangenomen dat erfelijke factoren meespelen. Negentig procent van de mensen met Bechterew heeft de erfelijke factor HLA-B27 in het bloed.

Ziekte van Bechterew - Fysio jansen

Therapie

De behandeling van de ziekte van Bechterew bestaat uit fysiotherapie in combinatie met medicatie.

Medicatie

Er zijn vier groepen ontstekingsremmende medicijnen die vaak gegeven worden bij reumatische aandoeningen:

1. NSAID’s: non-steroidal anti-inflammatory drugs
  2. DMARD’s: disease modifying anti-rheumatic drugs
  3. Corticosteroïden zoals prednison
  4. TNF-alfablokkers, de zogenaamde biologicals

Bij de ziekte van Bechterew zijn vooral de NSAID’s en TNF-alfablokkers effectief. DMARD’s en corticosteroïden, die bij andere reumatische aandoeningen vaak goed werken, hebben slechts gering of geen effect in geval van de ziekte van Bechterew.

Fysiotherapie bij Bechterew

Houdingsinstructies

Een goede lichaamshouding in rust is belangrijk om progressie van de kyfose tegen te gaan. Bij het zitten bijv. moet men letten op een rechte rug en voorkomen dat men onderuit zakt.

Oefentherapie

Oefentherapie is belangrijk omdat het de progressie van verstijving in de rug tegengaat. Daarbij kunnen oefeningen worden gegeven om de algehele conditie op peil te houden.  Het kiezen van de juiste sport kan eveneens bijdragen aan een goede conditie. Zwemmen en badminton zijn te verkiezen boven krachttraining (te veel belasting).

Afspraak maken?

Voor meer tips en verdere uitleg raden we u aan een afspraak te maken bij een van onze fysiotherapeuten!