Wat is wondroos?

Erysipelas is een ontsteking van de huid veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie komt de huid binnen via een (kleine) wond, die men zelf soms niet eens opmerkt. Bijvoorbeeld bij een wond tussen de tenen door een schimmelinfectie, kan roodheid zich op de voet ontwikkelen in de vorm van erysipelas.

Klachten wondroos

De huid wordt snel rood, pijnlijk, warm en dik en soms ontstaan blaasjes of blaren. De klachten breiden zich in korte tijd snel uit. De patiënt voelt zich ziek en heeft koorts.

Erysipelas komt het meest voor aan een arm, been of in het gelaat, en als er sprake is van lymfoedeem in een ledemaat wordt de kans op een erysipelas groter.

Wondroos, wat kunt u zelf doen?

Als u al lymfoedeem heeft in een arm of been en er ontstaat plotseling een rode plek met daarbij ook een gevoel van zie-zijn of koorts, teken dan direct de rand van de plek af om te zien of de plek snel groter wordt en probeer dan de aangedane arm of been zo min mogelijk te belasten. Koorts is een belangrijke waarschuwing en moet serieus worden genomen.

• Ga zitten met het been hoog en probeer de huid te koelen met bijvoorbeeld een nat kompres (geen ijs!). Probeer een eventueel wondje te ‘’ontsmetten’’ met bijvoorbeeld Betadine jodium. Blijf, als het kan, uw TEK dragen, maak die nat met koud water uit een plantenspuit en laat verkoelend drogen aan de lucht.
  • Blijf verder van de wond af om uitbreiding van de infectie te voorkomen.
  • Schakel uw (huis)arts in om de oorzaak vast te stellen en de benodigde therapie te starten. Als u vaker last heeft (gehad) van erysipelas is het belangrijk dat u regelmatig zelf uw huid nakijkt (na laat kijken) op wondjes. Ontdekt u toch een wondje, verzorg deze dan met Betadine jodium om te voorkomen dat er een infectie ontstaat.
  • Zorg daarnaast in overleg met uw huisarts voor een antibioticakuur ‘’in voorraad’’ zodat als u de symptomen duidelijk herkent en de rode plek groeit, u zo snel mogelijk met antibiotica kunt starten om de schade van wondroos te beperken.

Therapeutisch Elastische Kousen na wondroos

Vaak wordt geadviseerd om na een erysipelas een TEK gedurende een aantal maanden te blijven dragen en daarmee de kans op herhaling te verkleinen. Als u vocht in uw been heeft, draag dan een Therapeutisch  Elastische Kous (TEK) om het vocht zo veel mogelijk te verminderen en daarmee de kans op herhaling van erysipelas te verkleinen.

erysipelas Wondroos Fysio Jansen Deurne