Last van fasciitis plantaris?

Fasciitis plantaris is een pijnlijke aandoening aan de onderkant van de voet, meestal rond de hiel. Drukpijn aan de onderkant van de voet kan hierbij zeer onprettig voelen. Met de juiste aanpak kan een fasciitis plantaris conservatief worden behandeld. 

Fasciitis plantaris l Advies van de fysiotherapeut l Deurne

De fascia plantaris

De fascia plantaris is een peesblad aan de onderkant van je voet. Dit peesblad beschermt de voet en heeft elastische eigenschappen, waarmee het kracht overbrengt van de kuitspieren op de voet, waardoor je kunt springen. Ook zorgt deze plaat voor de holling in je voet, absorbeert het schokken en verdeelt het zelfs jouw gewicht over je voet bij belasting. Wanneer er te veel wordt gevraagd van de fascia plantaris, kan deze ontstoken raken en kan druk op dit peesblad pijnlijk worden. Dit kan komen door verhoogde activiteit door bijvoorbeeld een wandeltocht of door verhoogde spanning op de weefsels, zoals wisselen naar sandalen (of blote voeten) na het hele jaar op goede dichte schoenen te hebben gelopen. Vroege herkenning van deze symptomen zorgt voor een spoedig herstel. 

Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Leefregels fasciitis plantaris

Allereerst is het belangrijk dat je activiteiten die de pijn verergeren direct staakt. Belastende activiteiten zoals wandelen en hardlopen zijn bekende boosdoeners, dus waarschijnlijk kan het geen kwaad deze activiteiten tijdelijk te minderen of ze te vervangen door fietsen of zwemmen (waarbij dit peesblad veel minder wordt belast). Laat een professional, zoals een podotherapeut of podoloog, uw schoeisel nakijken. Wanneer je veel op platte, slappe schoenen loopt, kun je mogelijk baat hebben bij het dragen van dichte schoenen met een goede ondersteuning van de voet.

Probeer ook verschillende zolen. Als de pijn voornamelijk in de hiel zit, kun je eventueel een rond inzetstuk gebruiken (je fysiotherapeut kan je hier eventueel aan helpen). Daarnaast kan het zijn dat je meer ondersteuning nodig heeft in je voetzool.

Om de pijn en ontsteking te lijf te gaan kun je een bevroren fles water op de grond leggen en deze fles rustig heen en weer rollen met je voetzool. Dit kan niet alleen helpen bij het verminderen van de ontsteking, maar ook helpen de voetzool rustig op te rekken. 

Het is belangrijk om spierspanning in uw kuit en achillespees goed in de gaten te houden, omdat de fascia plantaris een verlenging is van deze pees en spieren.

Rek regelmatig en verspreid over de dag en let op dat je de posities langere tijd vasthoudt. Dit kan helpen bij het verminderen van druk op de fascia plantaris. 

Het is belangrijk om te onthouden dat een fasciitis plantaris een hardnekkige blessure kan zijn, waardoor het belangrijk is om geduldig en gedisciplineerd met oefeningen en leefregels om te gaan. Op deze manier zul je na verloop van tijd weer kunnen doen wat je het liefste doet. 

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen