Last van spierpijn?

Spierpijn is pijn in je spieren en wordt ook wel myalgie genoemd. Spierpijn is meestal niets ernstigs en ontstaat vaak als gevolg van overbelasting van de spieren. Er kan sprake zijn van vroege en verlate spierpijn. Bij vroege spierpijn ontstaat het vlak of na inspanning en wordt het veroorzaakt door verzuring van de spieren. Verlate spierpijn voel je pas na 24-48 uur na het sporten en wordt veroorzaakt door microscheurtjes in de spiervezels. Spierpijn is geen teken van beschadiging, maar een teken van aanpassing van de spier.

Wat is de oorzaak van spierpijn?

Wat spierpijn nu precies is, dat is voor de wetenschappers nog niet helemaal duidelijk. Men gaat er vanuit dat spierpijn ontstaat door kleine microscheurtjes, die door het trainen ontstaan. Bij het belasten van spieren komen er afvalstoffen vrij. Alleen bij langdurig en overmatig belasten van spieren kan er een ophoping van melkzuur ontstaan. Dan kun je last krijgen van pijn, kramp of een stijf gevoel in de spieren. Spierpijn treedt op wanneer het lichaam nieuwe of zwaardere prikkels toegediend krijgt dan dat het lichaam gewend is. De kleine spierscheurtjes zijn niet slecht voor je, het lichaam zorgt er juist voor dat het zich herstelt waardoor je sterker wordt. Het lichaam gaat zich herstellen en adapteren, zodat het de volgende keer wel bestemd is tegen de prikkel. Spierpijn kan ontstaan bij zowel duur- als krachttraining. Maar ook door dagelijkse activiteiten die fysiek belastend zijn. Spierpijn hoeft echter niet alleen te ontstaan door belasting. Het kan ook een gevolg zijn van medicatie gebruik (bijv. medicijnen tegen hoog cholesterol) of het kan ontstaan door de griep.

Spierpijn l Oorzaak en behandeling l Fysio Deurne

Wat zijn de symptomen van spierpijn?

Bij vroege spierpijn ontstaat er een brandend gevoel tijdens of direct na de training. Verlate spierpijn zorgt voor een zeurende pijn en de spieren zijn hierdoor minder belastbaar. De aangedane spier kan stijf aanvoelen en doet pijn wanneer je er op drukt. Welke spier pijn doet, hangt af van wat er getraind of overbelast is. Wanneer je langere tijd passief bent, zal de spierpijn toenemen en bij matige beweging neemt het af. Wanneer je spierpijn en stijfheid ervaart in de spieren rond de nek, schouders, bovenarmen en/of heupen, kan het zijn dat er sprake is van spierreuma. Klik op spierreuma voor meer informatie over deze aandoening.

Hoe kun je spierpijn voorkomen?

Om de kans op spierpijn te verkleinen kun je met een aantal dingen rekening houden. Wanneer je ongetraind bent of langere tijd niet getraind hebt, is het belangrijk om de trainingen rustig op te bouwen. Je  lichaam geeft hierbij zelf veel aan, luister hiernaar en neem voldoende rust tussendoor. Het is daarom aan te raden om een trainingsschema aan te houden, zodat je minder snel over je grenzen heengaat. Een goede training bestaat altijd uit een warming-up en cooling-down. De warming-up zorgt ervoor dat de spieren goed doorbloedt raken, wat de kans op spierscheurtjes doet afnemen. De cooling-down helpt het lichaam rustig af te bouwen, waardoor het lichaam zich beter kan aanpassen van inspanning naar rust. Voldoende herstel is belangrijk, hier helpt ook een goede nachtrust bij.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Wat kun je zelf doen bij spierpijn?

Bij spierpijn is het goed om je lichaam in beweging te houden. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen, dit stimuleert de doorbloeding wat nodig is voor herstel. Door langdurig stil te zitten, zal de spierpijn juist toenemen. Sportmassages worden ingezet ter preventie maar ook ter behandeling van spierpijn. Een sportmassage helpt het lichaam herstellen en draagt bij aan een betere prestatie. Het stimuleert namelijk de doorbloeding, waardoor spieren beter functioneren en de coördinatie verbetert. Curatief, oftewel genezend helpt een sportmassage om sneller te kunnen herstellen doordat de afvalstoffen worden weggemasseerd.

Trainen met spierpijn

Trainen met spierpijn kan in principe geen kwaad mits de training goed gecoördineerd kan worden uitgevoerd. Het is wel belangrijk om je training hierop aan te passen. Zorg ervoor dat je andere spiergroepen traint dan waar je de spierpijn voelt of train minder zwaar. Aangezien spierpijn een goede coördinatie en het prestatievermogen vermindert, neemt de kans op blessures toe in geval van explosieve (contact) sporten.

Wanneer raadpleeg je een fysiotherapeut bij spierpijn?

Over het algemeen verdwijnt spierpijn binnen enkele dagen (indien je voldoende rust neemt). Je kunt terecht bij de fysiotherapeut wanneer je twijfelt over de oorzaak van de spierklachten of wanneer de spierpijn langdurig aanwezig blijft. We gaan dan samen kijken of er sprake is van een ander letsel dan alleen spierpijn.

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.