Wat is een lumbale kanaalstenose?

Lumbale kanaalstenose is een aandoening die klachten in de rug en benen kan veroorzaken en vaak ook een verminderd functioneren tot gevolg heeft. Typisch voor deze klachten is dat zij worden verergerd door staan en lopen, en afnemen door flexie van de lumbale wervelkolom. Deze relatie staat bekend als neurogene claudicatio intermittens. Deze aandoening komt met name bij oudere mensen voor (60 tot 80 jaar). Gezien het grote aandeel ouderen in de Nederlandse bevolking en de verwachte groei van deze groep, zal deze diagnose de komende jaren steeds vaker worden gesteld.

Lumbale kanaalstenose Fysio Jansen Deurne

Hoe ontstaat lumbale kanaalstenose?

De oorzaak van de klachten bestaat uit een vernauwing van het lendenwervelkanaal (stenose). Door de jarenlange belasting heeft bij ouderen de wervelkolom de neiging om slijtage te vertonen; slijtage is een normaal verouderingsverschijnsel dat bij iedereen voorkomt, al is de mate waarin het optreedt, van mens tot mens verschillend. Deze slijtage, ook wel genoemd artrose, is eveneens bekend van het heupgewricht of het kniegewricht. Als reactie op de artrose gaat het wervelbot woekeren, het wordt veel dikker, vooral bij de gewrichten, waardoor het wervelkanaal nauwer wordt. Om aan te tonen dat er een vernauwing van het wervelkanaal is, worden met de MRI dwarse en overlangse doorsneden van de lendenwervels gemaakt, waarop is te zien dat het wervelbot sterk verdikt is ten koste van het wervelkanaal.

Wat zijn de klachten bij lumbale kanaalstenose?

U heeft pijn laag in de rug die uitstraalt naar één of allebei uw benen. Ondanks dat de klachten ten gevolge van lumbale kanaalstenose niet altijd dezelfde zijn bij verschillende patiënten, zijn de klachten wel meestal houdingsafhankelijk. Meest typisch is dat klachten verergeren bij strekken van de rug en axiale belasting, terwijl zitten of staan met de rug in gebogen toestand de klachten doet afnemen. De kans is groot dat u kunt fietsen zonder klachten aan uw been- en rug.

Verloop en prognose

Veel patiënten met een kanaalstenose zijn in staat om een actief leven te leiden, maar vaak is een andere levensstijl wel nodig. Wervelkolomchirurgie verlicht veelal doch niet altijd geheel of gedeeltelijk de symptomen. Dit is moeilijk te voorspellen en hangt deels af van de pijnduur voor de operatie, het aantal operaties dat nodig is, en de plaats van de stenose. Bij sommige patiënten zijn de symptomen permanent, zelfs bij meerdere behandelingen en chirurgie.

Wat kan je zelf doen om de klachten te verminderen?

• Vermijd de provocerende bewegingen zoals het achteroverbuigen van de rug.
  • Blijf in beweging! Wanneer het wandelen de klachten verergert is het aan te raden om een stuk te gaan fietsen. Tijdens het fietsen zullen de zenuwen meer ruimte krijgen.
  • Het uitvoeren van oefeningen helpt je om de rug beweeglijk te houden en de rompstabiliteit te verbeteren, voer de oefeningen op geleide van de pijn uit.
  • Oefeningen die je dagelijks thuis kunt doen:
    • Liggend op de rug afwisselend het rechter en linkerbeen naar de borst toe trekken.
    • Liggend op de rug en beide benen naar de borst toe trekken (3 x 30 sec).
    • Het bruggetje: liggend op de rug met de voeten op de grond breng je de heupen omhoog en weer omlaag (3×10 herhalingen).

Fysiotherapie

Patiënten zouden tenminste actieve fysiotherapie, educatie/begeleiding met oefeninstructies voor thuis en NSAID’s (indien verdragen) moeten krijgen. In geval deze niet-chirurgische behandelingen niet resulteren in adequate klachten vermindering, kan een operatieve behandeling overwogen worden. Indien een operatie niet kan worden voorkomen wordt de uitkomst op lange termijn niet negatief beïnvloed door een initieel voortgezet conservatief beleid.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied lumbale kanaalstenose

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over lumbale kanaalstenose? MalouWout en Joris helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.