Verzamelnaam Ischias of ischialgie

Ischias of ischialgie is de verzamelnaam voor zenuwpijn die via het been naar beneden loopt. Spierzwakte, gevoelloosheid, speldenprikken, elektrische sensaties en pijn kunnen hier symptomen van zijn. Pijn kan hierbij zeer verschillend ervaren worden. 

Ischias l Fysio Jansen in Deurne l Vakkundig en persoonlijk

Zenuw

De zenuwen in je been ontstaan vanuit het ruggenmerg en lopen langs verschillende spieren, botten en andere weefsels naar je tenen toe. Zenuwen zijn van origine zeer gevoelige structuren. Dit betekent dat zenuwen snel geïrriteerd raken wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Zodra je zenuwen uit het ruggenmerg ontspringen, komen ze dicht langs uw tussenwervelschijven. Wanneer een tussenwervelschijf ontstoken raakt, kan deze de zenuw irriteren. Naarmate de zenuw verder reikt, kunnen gespannen spieren of peesplaten ook druk uitoefenen op deze zenuwen. Zenuwpijn maakt geen onderscheid tussen personen. Het kan iedereen overkomen, maar personen die veel zitten of juist veel hurken en tillen hebben een grotere kans op zenuwpijn: deze activiteiten geven meer druk op de tussenwervelschijven. 

Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Oorzaak ischias

Stijve bil- en beenspieren kunnen deze zenuwpijn ook veroorzaken, of verergeren. 

Om verdere irritatie van deze zenuw te voorkomen is het belangrijk om je houding goed te controleren en de juiste techniek te gebruiken bij zitten, tillen en hurken. Sta regelmatig op en rek uw rug en benen. Streef er hierbij naar om deze oefeningen te doen vóórdat je klachten ervaart.

Oorzaak ischias

Controleer je werk- en rijhouding of laat deze controleren. Let op je zithouding: je voeten staan idealiter plat op de grond met je knieën iets lager dan je heupen. Je kunt hierbij beter op een rechte, harde stoel zitten dan in een lage, diepe bank. Eventueel kun je een opgerolde handdoek in je rug leggen om een goede zithouding uit te lokken. 

Voer lichte oefeningen uit voor je rug om flexibel te blijven in je wervelkolom en de druk van uw zenuwen en tussenwervelschijven af te halen. 

Zenuwpijn die ontstaat door spanning in bil, hamstrings of kuitspieren, vereist regelmatige uitvoering van rekoefeningen van deze spieren.

Houd deze rekoefeningen (van de fysiotherapeut) altijd 15 seconden of meer vast en streef ernaar om deze meerdere keren verspreid over de dag uit te voeren. Probeer rekoefeningen te verbinden aan dagelijkse activiteiten, zo kunnen sommige oefeningen staand gedaan worden, terwijl andere zittend uitgevoerd moeten worden. Let hierbij wel altijd op dat deze rekoefeningen de pijn niet verder provoceren. 

Als laatste kunt je, afhankelijk van welke zenuw is geïrriteerd, specifieke rekoefeningen doen voor de zenuw. Deze krijgt je direct van je fysiotherapeut en kun je het beste verspreid over de dag doen om de zenuwpijn niet te provoceren. 

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.