Revalidatie knieprothese Deurne?

Een totale knieprothese vervangt het gehele kniegewricht. De orthopedisch chirurg adviseert een knieprothese als het kniegewricht ernstig beschadigd is en je daar te veel last van hebt. De beschadiging van het kniegewricht is meestal een gevolg van slijtage (artrose).

Revalidatie knieprothese Deurne Fysio Jansen

Complicaties na de operatie totale knieprothese

Na de operatie bestaat er altijd een kans op het ontstaan complicaties. Bij verdenking van onderstaande complicaties dient contact opgenomen te worden met de behandelend orthopedisch chirurg:

• Infectie
  • Nabloeding
  • Trombose

Wat kun je zelf doen

Het is zeer aan te raden een hometrainer te huren, lenen of eventueel kopen voor na de operatie. Zodra je veilig op en af kunt stappen, kun je dagelijks thuis een aantal minuten fietsen op geleiden van pijn. Het trainen op de hometrainer heeft een positief effect op je spierkracht, mobiliteit en conditie.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie, revalidatie totale knieprothese

Een totale knieprothese operatie is een forse operatie waarbij de revalidatie enkele maanden tot soms één jaar kan duren. Voorafgaand aan de revalidatie zal de fysiotherapeut in samenspraak met de patiënt doelen opstellen. In de eerste week na de operatie kan meteen gestart worden met fysiotherapie. In principe kan de knieprothese vanaf de eerste dag na de operatie volledig belast worden. Toch wordt geadviseerd om de eerste weken met twee elleboogkrukken te lopen in een driepuntsgang. Vervolgens kan de belasting opgebouwd worden op geleide van pijn en zwelling naar 100% met twee krukken. Indien de pijn, zwelling, kracht en coördinatie dit toelaten kan het gebruik van krukken verder afgebouwd worden. Een fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Naast het optimaliseren van een normaal looppatroon zal de behandeling gericht zijn op de mobiliteit van de knie (buigen en strekken), musculaire aansturing van beenspieren en het aanleren van andere dagelijkse activiteiten zoals traplopen. Uiteindelijk kan een fysiotherapeut helpen met het opbouwen van de belastbaarheid van de geopereerde knie door middel van spierversterkende oefeningen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een totale knieprothese:

Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysio Deurne - Fysio Jansen