Patellofemoraal pijnsyndroom Deurne?

Het patellofemoraal pijnsydroom is de medische benaming voor klachten op, onder of rondom de knieschijf (patella).

Verschijnselen en oorzaken patellofemoraal pijnsyndroom

De pijn kan optreden bij belasting zoals wandelen, hardlopen, traplopen, fietsen en zitten met gebogen knieën. De oorzaak van deze pijnklachten is onduidelijk. Vaak wordt aangenomen dat de pijn veroorzaakt wordt door het verkeerd sporen van de patella in de patellofemorale groeve.

Er zijn verschillende oorzaken die een rol spelen bij het ontstaan en onderhouden van de pijnklachten rondom de knieschijf:

Belastingsniveau

• Inactiviteit of juist overbelasting
  • Hypermobiliteit
  • Harde ondergrond
  • Verkeerd schoeisel
  • Eerdere knieblessure

Statiekafwijkingen

• Plat- of holvoeten
  • X-benen
  • O-benen
  • Beenlengte verschil

Spierzwakte en coördinatie

• Krachtvermindering van de bovenbeenspieren
  • Onvoldoende bekken- en rompstabiliteit

Is de meeste gevallen komen patellofemoraal klachten voor bij jongvolwassenen. Als een verkeerde sporing van de knieschijf aanwezig is, ontstaat er een ongunstige drukbelasting tussen de knieschijf en het bovenbeen. De ongunstige druk geeft mogelijk overbelasting van het bot en omliggende weefsels waardoor zwelling ontstaat. Deze zwelling geeft hoge druk in het bot, die door de aanwezigheid van pijnzenuwen doorgegeven wordt als pijn.

Patellofemoraal pijnsyndroom Deurne Fysio Jansen

Symptomen patellofemoraal pijnsyndroom

• Pijn rondom de knieschijf
  • Stijfheid
  • Krakend geluid
  • Zwelling onder en rond de knie
  • De knieschijfpees, vlak onder en naast de knieschijf is pijnlijk bij aanraking
  • Op de knieën zitten, diep hurken, traplopen en (hard) fietsen is pijnlijk

Wat kan je zelf doen

Wanneer veel pijnklachten worden ervaren, is het belangrijk om de (sport)activiteiten die de pijn uitlokken te verminderen. Geadviseerd wordt om andere sporten te beoefenen die minder pijn veroorzaken zoals zwemmen of fietsen.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie patellofemoraal pijnsyndroom

Het patellofemoraal pijnsyndroom is een langdurige blessure en kan soms wel één tot enkele maanden duren. In het ergste geval kunnen de klachten soms wel meer dan één jaar aanhouden. Het doel van de behandeling is pijn vermindering en de functie van de knie verbeteren. Een fysiotherapeut kan hierbij. Daarnaast kan een fysiotherapeut je adviseren en begeleiden tijdens een op maat gemaakt oefenprogramma waarbij de nadruk ligt op spierversterkende oefeningen van de m. quadriceps.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een patellofemoraal pijnsydroom:

Heb je last van een patellofemoraal pijnsydroom die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen