Lopersknie Deurne?

Een lopersknie (tractus iliotibialis frictie syndroom, in het Engels ook wel ‘’runners knee’’ genoemd) is een overbelastingsblessure met inspanningsgebonden pijn aan de buitenzijde van de knie. Deze blessure komt regelmatig voor bij hardlopers en wielrenners.

Verschijnselen en oorzaken lopersknie

Een lopersknie veroorzaakt pijn aan de buitenzijde van de knie. Deze pijn komt vaak opzetten tijdens (hard)lopen of fietsen. Aan de buitenzijde van je been loopt van de heup naar de knie een groot peesblad (tractus iliotibialis). Dit peesblad loopt over een uitstekend deel van je bovenbeenbot. Door de druk van het peesblad op dit bot, raakt het weefsel ertussen geïrriteerd. Plotselinge toename van trainingsduur of intensiteit kan deze overbelastingsblessure uitlokken. Ook beginnende hardlopers en sporthervattingen op het oude niveau na ziekte of vakantie kunnen deze klachten veroorzaken.

Lopersknie Deurne Fysio Jansen

Symptomen lopersknie

• Stekende en/of brandende pijn aan de buitenzijde van de knie
  • De pijn begint geleidelijk op te komen tijdens het sporten
  • Het strekken en buigen van de knie doet pijn
  • De pijn wordt minder als je stop met sporten
  • De pijnlijke plek kan een dik worden

Wat kun je zelf doen

Aanpassingen in training of tijdelijke onderbreking wordt aangeraden bij dit soort klachten. Een vervangende sport die de klachten niet uitlokt, kunnen een tijdelijke oplossing zijn.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie lopersknie

Na een periode van rust of aangepaste activiteiten kan een fysiotherapeut je helpen met spierversterkende oefeningen om (sport)activiteiten weer geleidelijk aan op te bouwen. Ook kan de fysiotherapeut je helpen met gerichte rekoefeningen van de been- en heupspieren.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een tenniselleboog:

Heb je last van een kopersknie die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen