Osgood-Schlatter

Bij de ziekte van Osgood-Schlatter is de aanhechting van de kniepees op het onderbeen geïrriteerd en ontstoken (apofysitis van de tuberositas tibiae). Dit veroorzaakt pijnklachten op de aanhechting van de kniepees die zich aan de voorzijde onder knie knie bevindt (tuberositas tibiae). De aandoening komt voor bij jongens tussen de 10 en 16 jaar en meisjes tussen de 8 en 12 jaar die een groeispurt maken.

Verschijnselen en oorzaken Osgood-Schlatter

De klachten ontstaan tijdens de groeispurt als gevolg van trekkrachten van de kniepees op de relatief zwakke aanhechting van de pees. Sporten zoals voetbal en volleybal die bestaan uit veel springen en sprinten, kunnen de klachten die bij Osgood-Schlatter horen sneller uitlokken.

Osgood-Schlatter Deurne Fysio Jansen

Symptomen Osgood-Schlatter

• De knobbel waaraan de kniepees vastzit wordt groter
  • De knobbel waaraan de kniepees vastzit, is pijnlijk bij aanraking
  • Er kan sprake zijn van vochtophoping en plaatselijke warmte rondom de knobbel
  • De spieren in het bovenbeen kunnen meer gespannen zijn
  • Strekken van de knie tegen weerstand is pijnlijk
  • De knobbel waaraan de kniepees vastzit, is pijnlijk bij knielen

Wat kun je zelf doen

Aanpassing in sportactiviteiten is van groot belang bij Os-Slatter. Op momenten van pijn en zwelling kun je eventueel ijsapplicaties toepassen. Rekken van de bovenbeenspieren (quadriceps en hamstring) zorgen voor verlichting van pijnklachten. Om pijn als gevolg van de ontsteking te onderdrukken kunnen eventueel ontstekingsremmende medicatie worden ingenomen (NSAID’s).

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie Osgood-Schlatter

Het beloop van Osgood-Schlatter is gunstig maar kunnen enkele weken tot maanden duren. Gewoonlijk verdwijnen de klachten vanzelf als je gemiddeld drie maanden geen activiteiten uitvoert die de pijn provoceren. Het is dus belangrijk om de sportactiviteiten aan te passen of in sommige gevallen zelfs even te stoppen. Om de blessure tot rust te laten komen, dient vooral het activiteiten zoals sprinten en springen beperkt worden. Na een periode van relatief lange rust kunnen sportactiviteiten weer rustig opgebouwd worden. De toename van het aantal trainingen of de training intensiteit dient altijd opbouwend te gebeuren. Een fysiotherapeut kan hierbij ondersteuning bieden. Daarnaast kan een fysiotherapeut oefeningen aanbieden om de kniepees en bovenbeenspieren sterker te maken gedurende het herstelproces.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een Osgood-Schlatter:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied Osgood-Schlatter

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over Osgood-Schlatter? Joep en wout helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1

Wij kunnen je helpen met duidelijkheid over je Osgood-Schlatter en specifieke therapie. Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Braces, de meningen zijn erover verdeeld. Zijn ze nou juist wel of niet goed? Maken ze je spieren lui of zorgen ze ervoor dat je in staat bent alle omliggende krachtpatsers sterk te houden?Het antwoord op deze vragen is niet eenvoudig en zéker niet eenduidig te geven.

Feit is dat braces door veel mensen als prettig ervaren worden omdat ze compressie en steun geven. Ze worden vaak gebruikt op momenten waarbij wat extra belasting of activiteit gevraagd wordt of als aanvulling op een behandel-/hersteltraject.

In het geval van Osgood-Schlatter is het gunstig voor het herstel om geen activiteiten uit te voeren die de pijn provoceren. Het tijdelijk gebruiken van een patellabrace kan dus een goed idee zijn omdat daardoor wel bewogen kan worden.