Wat is hypostatisch eczeem?

Dit is een vorm van eczeem, welke ontstaat wanneer de bloedvaten in de benen minder goed werken. Hypostatisch eczeem komt dan ook alleen maar aan de onderbenen voor.

Doordat er een hoge druk in de haarvaten blijft bestaan, worden afvalstoffen naar buiten geperst rond deze haarvaten, waarop het lichaam gaat reageren.

In het begin ontstaat een rode vlek, welke later verdikt tot een plakkaat . geleidelijk aan ontstaan er ook schilfering en soms ook jeuk aan het onderbeen. Daarnaast zien we aan de benen ook varices oedeem ijzerpigment (‘’roest’’), witte kwetsbare plekken aan de huid en soms ook wonden.

Andere vormen van eczeem kunnen ook aan de huid gezien worden aan de onderbenen, maar hierbij speelt de verminderde functie van de bloedvaten een minder grote rol.

Behandeling kan plaatsvinden door bestrijding van het oedeem door middel van zwachtelen of het dragen van een therapeutisch elastisch kous (TEK). Eventueel kan tegelijkertijd het bestrijden van het eczeem met een hormoonzalf plaatsvinden. Een aanwezige spatader zou ook verwijderd kunnen worden om het eczeem te doen verminderen.

Hypostatisch eczeem Fysio Jansen Deurne

Hypodermitis

Sommige artsen beschouwen hypodermitis (ontsteking van onderhuids weefsel) als een variant van het hypostatisch eczeem, maar anderen vinden het een apart ziektebeeld.

In geval van een hypodermitis ontstaat een acute pijnlijke roe verharding van de huid van de onderbenen. Er is dan al sprake van chronisch veneuze insufficiuentie (zie hoofdstuk C.V.I.) Ook in dit geval is er sprake van een ophoping van afvalstoffen rond de haarvaten, welke acuut tot een ontsteking leiden.

Bij een hypodermitis zien we aan het onderbeen scherp begrensde, pijnlijke verharde rode plekken. De huid is strak en glanzend en lijkt warm te zijn het beeld lijkt op erysipelas (wondroos), maar de patiënt voelt zich niet ziek en heeft geen koorts.

Behandeling is weer gelijk aan de behandeling van chronisch veneuze insufficiëntie door bestrijding van oedeem al dan niet met behulp van zwachtelen en/of TEK.