Last van spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende variant van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn is een verzamelnaam van verschillende hoofdpijnen die niet in een andere classificatie passen. Spierspanningshoofdpijn kenmerkt zich door een knellende, drukkende hoofdpijn (bandgevoel) aan beide zijden. Er is een onderverdeling in frequentie (minder dan 15 dagen per maand = episodisch, meer dan 15 dagen per maand = chronisch). Er is pijn aanwezig welke mild tot matig is, en verergert niet bij inspanning. In tegenstelling tot migraine is er bijvoorbeeld geen sprake van misselijkheid of overgeven.

Spanningshoofdpijn l Oorzaak en behandeling l Fysio Deurne

Oorzaak spanningshoofdpijn

Waardoor het precies ontstaat weet men nog niet, naar alle waarschijnlijkheid zijn er meerdere factoren voor verantwoordelijk. Erfelijke factoren spelen een rol, maar ook (psychische) spanningen, inadequate houding, medicatiegebruik en moeheid spelen een rol.

Behandeling spanningshoofdpijn

Behandeling bestaat uit medicamenteus en niet-medicamenteus. Spanningshoofdpijn is een heterogene ziekte, en daarmee zal niet elke patiënt geholpen zijn met ingestelde medicatie of behandelingen.

Spanningshoofdpijn medicatie

De acute behandeling bestaat uit pijnstilling zoals paracetamol en/of ontstekingsremmers zoals naproxen/ibuprofen. Hiermee dient goed opgelet te worden, want er bestaat ook een kans dat er medicatie afhankelijke hoofdpijn opreedt. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen de episodische en de chronische variant. Er kan ook gekozen worden voor antidepressiva als preventieve behandeling.

Fysiotherapie spanningshoofdpijn

Wanneer de spanningshoofdpijn vooral te maken heeft met een verkeerde houding of verkeerde bewegingen, dan zijn fysiotherapie en oefentherapie vaak de meest effectieve therapieën om de hoofdpijn te behandelen.

Met name wanneer geestelijke inspanning en/of stress belangrijke uitlokkende factoren zijn, kan begeleiding van een psycholoog zinvol zijn. De behandeling bestaat uit stressmanagement, ontspanningsoefeningen en het vinden van de juiste balans tussen inspanning en ontspanning. De behandeling is erop gericht de spierspanning laag te houden waardoor hoofdpijn zoveel mogelijk wordt voorkomen. Bij sommige mensen lukt het niet om de hoofdpijn echt te verminderen, ondanks therapie of medicatie. In dit geval kan de psycholoog de patiënt helpen om met de pijn te leren leven.