Last van kaakpijn?

Kaakpijn behelst alle klachten die te maken hebben met het (dys)functioneren van het kauwstelsel. Pijn in deze regio kan klachten geven aan het kaakgewricht, maar ook uitstraling geven naar het oor of hoofd. Het is tevens een bekende veroorzaker van hoofdpijnklachten.

Het kaakgewricht

Het kaakgewricht is een complex gewricht en moet veel taken verwerken. Het gewricht bestaat uit een kop, kom en kraakbeenschijfje (zoals je ook in je knie hebt). Het is omgeven door sterke spieren, pezen en banden. Een probleem in elk van deze structuren kan mogelijke pijn geven.

Kaakpijn l Oorzaak en behandeling l Fysiotherapie

Oorzaak kaakpijn

Er zijn tal van aandoeningen welke te maken hebben met een kaakprobleem, denk hierbij aan.

• Het blokkeren bij openen of sluiten van de mond
  • Tandenknarsen (bruxisme) of klemmen
  • Duizeligheid
  • Vermoeid gevoel in kaken
  • Klikkend of knappend geluid bij openen of sluiten
  • Nekpijn
  • Pijn bij eten of drinken
  • Oorsuizen (tinnitus)
  • Oorpijn
  • Kiespijn

Bij een groot aantal van deze klachten kan een fysiotherapeut je begeleiden (veelal in samenwerking met tandarts, KNO-arts en tandprotheticus).

Kaakproblematiek kan op zichzelf staan, maar komt geregeld voor met problematiek aan de nek. Bij de intake wordt er naast de kaak dus ook de nek en schouderpartij onderzocht.  Voordat je langs komt op de praktijk is het verstandig om vast een overzicht te maken bij welke activiteiten en welke tijden je klachten voorkomen.

Fysiotherapie kaakpijn

De behandeling van de fysiotherapeut is uiteraard afhankelijk van het type kaakpijn en welke oorzaak daar aan de grondslag ligt.

Enkele behandelingen die vaak worden gegeven zijn:

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen