Last van artrose heup?

Artrose is één van de meest voorkomende oorzaken van beperkingen bij ouderen. Artrose van de heup wordt ook wel omschreven als coxartrose of ‘heupslijtage’, omdat de kwaliteit van het kraakbeen afneemt. Het heupgewricht wordt vaak getroffen door deze aandoening.

Artrose heup? l Advies en behandeling l Fysio Jansen Deurne

Om artrose uit te leggen is het belangrijk om eerst te weten wat kraakbeen is: Plekken waar de botten elkaar raken zijn bedekt met een weefsel dat kraakbeen wordt genoemd. Het is glad, heeft geen zenuwen en zorgt ervoor dat een gewricht pijnloos en zonder weerstand kan bewegen.

Artrose treedt op wanneer dit kraakbeen afneemt. Dit kan zelfs zodanig afnemen dat er ruwe oppervlakken ontstaan, waardoor het heupgewricht stijf en pijnlijk wordt. Kraakbeen kan niet opnieuw door het lichaam worden aangemaakt, dus als het eenmaal afneemt is er geen manier om dit proces terug te draaien.

Factoren artrose heup

Er zijn verschillende factoren waardoor je sneller artrose kunt ontwikkelen. Vrouwen ontwikkelen iets sneller artrose, net als personen die een zwaar lichamelijk beroep of zeer actieve levensstijl hebben.

Overgewicht speelt ook een belangrijke rol bij het ontwikkelen van heupartrose. Hoe hoger de belasting op de gewrichten, hoe zwaarder het kraakbeen het te verduren heeft. Eerdere beschadigingen of afwijkingen in het gewricht kunnen de kans op het ontwikkelen van artrose ook vergroten.

Advies fysiotherapeut

Het vervelende aan artrose is dat dit met de tijd verergert. Gelukkig is het afbraakproces van het kraakbeen met een paar aanwijzingen al significant te vertragen.

Beweging is hierbij de belangrijkste factor: Het ergste wat je kunt doen voor je heup is stoppen met bewegen. Richt je op lichte beweegvormen zoals fietsen zonder al te veel weerstand of zwemmen. Probeer erachter te komen welke activiteiten je klachten erger maken. Het kan zijn dat het tijdelijk verstandig is om deze activiteiten te minderen.

Controleer de pijn met pijnstillers. Dit kan helpen om de noodzakelijke oefeningen uit te voeren om de stabiliteit en mobiliteit van je gewrichten te behouden.

Degeneratie veroorzaakt stijfheid, waardoor je er verstandig aan doet jouw heup regelmatig in alle richtingen te bewegen.

• Train je spieren: Hoe slapper je spieren, hoe meer belasting en krachten er op het kraakbeen komen te staan. Je kunt je heup hiertegen beschermen door je bil- en bovenbeenspieren flexibel en sterk te houden.
  • Oefen je balans: Naarmate het kraakbeen vermindert, kan je balans afnemen. Voer hiervoor oefeningen uit om je heupgewricht stabiel te houden en het risico op vallen te verminderen.
  • Gebruik eventueel een loophulpmiddel: Als laatste raden we je aan een loophulpmiddel te gebruiken als je veel klachten hebt. Degeneratieve aandoeningen hebben zowel goede als slechte dagen. Een stok of kruk kan je ondersteunen bij slechte dagen en voorkomen dat de pijn verergert.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied artrose heup

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je artrose heup? Malou en Wout helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1