Een heupfractuur

Het heupgewricht bestaat uit een heupkop (onderdeel van het bovenbeen) en een heupkom (onderdeel van het bekken). Bij een gebroken heup is er meestal sprake van een breuk net onder de heupkop.Heupfracturen komen zeer frequent voor, in Nederland zijn dit er ongeveer 18.000 per jaar. Het aantal neemt elk jaar weer toe. Heupfracturen worden voornamelijk bij ouderen gezien waarbij het grootste percentage hiervan vrouwen zijn. Vrouwen zijn namelijk meer vatbaar voor botontkalking (osteoporose) vanwege het verlies van oestrogeen wat zorgt voor een versneld proces van botverlies na de menopauze.

Ontstaanswijze

Een fractuur van het heupgewricht ontstaat meestal door een val, maar kan spontaan optreden, vooral bij ouderen. We zien dit veel op oudere leeftijd omdat er door verouderingsprocessen botontkalking ontstaat. De botten worden steeds brozer waardoor de kans op een breuk toeneemt. Ook op jongere leeftijd kan een breuk van de heup voorkomen, meestal door een fors trauma.

Symptomen heupfractuur

Door een heupfractuur kan er rondom het heupgewricht zwelling en een bloeduitstorting ontstaan. Vaak bent u niet in staat om te lopen en uw gewicht te dragen op het aangedane been. De symptomen van een heupfractuur zijn meestal duidelijk in geval van een dislocatie van de fractuuruiteinden: er bestaat dan een beenlengteverschil ten nadele van het gefractureerde been. Het aangedane been ligt meestal naar buiten toegedraaid. Er kan een intense pijn in de lies en bij de heup ervaren worden. Soms ontstaat tijdens de palpatie een uitstralende pijn tot in de knie. Bij een niet-gedislokeerde fractuur is het klinisch beeld veel minder duidelijk. Hierbij ontbreekt het beenlengteverschil. Ook de röntgenfoto kan negatief zijn.

Risicofactoren heupfractuur

Er zijn talrijke risicofactoren geïdentificeerd als bijdragend aan de waarschijnlijkheid dat een individu botverlies zal ontwikkelen. Genetica speelt hierbij een grote rol. Een laag lichaamsgewicht vergroot de ontwikkeling van osteoporose net zoals de menopauze, roken, een sedentaire levensstijl, alcoholisme, laag lichaamsvet, lage calciuminname, hoge cafeïne-inname en langdurige bedrust. Medicijnen zoals corticosteroïden, sommige diuretica en schildklierhormoonpreparaten  kan ook botverlies en het risico op osteoporose aanzienlijk vergroten.

Behandeling heupfractuur

Operatief:

De behandeling is vrijwel altijd operatief. Het soort operatie is afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en de plaats en stand van de breuk. Het doel van de operatie is de breuk zo te fixeren dat de patiënt het been zo snel mogelijk weer kan belasten. Soms wordt besloten om een heupprothese te plaatsen, voornamelijk bij oudere patiënten met osteoartritis ter hoogte van de heup. Na de operatie is het van belang dat er zo snel mogelijk wordt gerevalideerd. Te lange bedrust heeft een negatieve invloed op de gezondheidstoestand van de patiënt. Denk hierbij aan complicaties met de longen, spierkrachtverlies en vermindering van het uithoudingsvermogen.

Conservatief:

Wanneer er gekozen wordt om niet te opereren wordt er behandeld met relatieve rust. Patiënten dienen bedrust te houden en een aantal weken op krukken te lopen. Op basis van de ernst, het type en de locatie van de fractuur zal de orthopeed advies geven over het behandeltraject.

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen?

Goede nazorg en fysiotherapie is belangrijk voor pijn vermindering en om u kracht en mobiliteit terug te krijgen. Onder begeleiding van de fysiotherapeut wordt oefentherapie toegepast zodat u uiteindelijk weer zelfstandig of met een hulpmiddel kan lopen. Daarbij is het belangrijk om de kans op het opnieuw optreden van het letsel te verminderen.

Herstelperiode

Oefentherapie is belangrijk voor het herstel na de operatie waardoor het veel inzet vraagt van de patiënt. Het is moeilijk in te schatten hoe lang uw totale herstelperiode zal duren. Het genezingsproces neemt meestal drie tot vier maanden in beslag. Het opbouwen van uw conditie kan wel een half jaar duren. Dit is natuurlijk afhankelijk van uw leeftijd en uw conditie. Soms lukt het lopen minder goed dan voorheen en zijn er aanpassingen nodig in of rond uw woning.

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.