Hamstringblessure Deurne?

Tijdens het sporten ontstaat vaak een acuut letsel aan de hamstring. De hamstring is een groep die bestaat uit drie spieren (m. semimembranosus, m. semitendinosus, m. biceps femoris). Deze drie spieren bevinden zich aan de achterzijde van het bovenbeen. Bij een acuut hamstring letsel scheuren enkele of meerdere vezels van de hamstring, waarna de (sport)activiteit over het algemeen niet voortgezet kan worden.

Verschijnselen en oorzaken hamstringblessure

Een hamstringblessure kan ontstaan door een verminderde belastbaarheid van het spierweefsel. Een toename van trainingsintensiteit en trainingsduur zonder adequate opbouw of het overslaan van een warming-up, kan bijdragen aan het ontwikkelen van deze blessure. Sprinten, het aanzetten voor een sprint of een verkeerde beweging zijn vaak momenten waarop een hamstringblessure kunnen ontstaan. De ernst van de blessure kunnen ingedeeld worden in graad 0 t/m graad 3. Bij graad 0 merk je in het dagelijks leven weinig tot niets van de blessure, de hamstring is hooguit een beetje gevoelig. Tijdens sporten kun je wel een ‘’trekkend’’ gevoel ervaren. In dit geval is er geen schade aan de spiervezel. Bij graad 1 wordt het buigen van je knie als niet prettig ervaren, maar wandelen doet nauwelijks pijn. In dit geval is er een lichte schade aan de spiervezel. Bij graad 2 wordt het drukken op de hamstring als pijnlijk ervaren. Je kunt eventueel een zwelling en/of verkleuring zien. Wandelen of fietsen doet pijn, je kunt je knie moeilijk buigen. In dit geval is er (behoorlijke) schade aan de spiervezels. Bij graad 3 is lopen erg pijnlijk. Je voelt de pijn niet alleen in je bovenbeen, maar ook in de spieren ernaast. Aan de achterkant van je bovenbeen kan een zwelling te zien zijn, die soms blauw is. Wanneer je de spier niet meer kunt aanspannen is de spier volledig gescheurd.

Symptomen hamstringblessure

• Acute pijn, die over het algemeen ontstaat tijdens het sporten, aan de achterzijde van het bovenbeen
  • Afhankelijk van de ernst van de blessure kan er sprake zijn van een bloeding wat zich uit in blauwe, donkere plek aan de achterkant van het bovenbeen.
  • Het buigen van de knie tegen weerstand is pijnlijk
  • Het rekken van de spier is pijnlijk
  • Druk op de pijnlocatie is pijnlijk
  • Krachtverlies
  • Lopen, traplopen, fietsen, zitten kan pijnlijk zijn

Wat kun je zelf doen bij een hamstringblessure

Als de hamstringblessure net is ontstaan, vermijd dan pijnlijke beweging totdat je weet hoe ernstig de blessure is. Ga niet door met sporten wanneer je hamstring geblesseerd is maar laat je eerst onderzoeken door een fysiotherapeut om te bepalen hoe ernstig je blessure is. Bewegen mag maar beperk je activiteiten wel binnen de pijngrens.

Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie hamstringblessure

Afhankelijk van de ernst van blessure duur het herstel gemiddeld 6 tot 8 weken. Als de hamstring volledig door- of afgescheurd is, is een operatie noodzakelijk (binnen 7 dagen). Dit herstel kan tot 3 maanden duren. Voor een goed herstel heb je de ondersteuning van een fysiotherapeut nodig. Na een periode van rust dient de spier weer op een verantwoorde manier opgetraind te worden. Een fysiotherapeut kan bepalen welke oefeningen kunnen helpen bij een goed en vlot herstel. De fysiotherapeut kan je ook helpen om te bepalen wanneer je weer kunt beginnen met sporten, het opbouwen van activiteiten en hoe je een nieuwe blessure eventueel kunt voorkomen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een hamstringblessure:

Heb je last van een hamstringblessure die maar niet overgaan? Dan kunnen wij jou misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij jou past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Inplannen afspraak

Wij kunnen je helpen met duidelijkheid over je hamstringblessure en specifieke therapie. Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysio Deurne - Fysio Jansen