Frozen shoulder Deurne?

Een frozen shoulder (adhesie capsulitis) betekent letterlijk een ”bevroren schouder”. De aandoening begint met pijn in de schouder, die steeds erger wordt. Deze pijn wordt veroorzaakt door het gewrichtskapsel. Het gewrichtskapsel bevindt zich tussen het schouderblad en bovenarm. Bij een frozen shoulder is dit kapsel verkleefd en ontstoken. Er worden twee types frozen shoulder onderscheiden. Bij een primair frozen shoulder treden de klachten op zonder duidelijke oorzaak en bij een secundair frozen shoulder is er een aanwijsbare oorzaak.

Verschijnselen en oorzaken van een frozen shoulder

De daadwerkelijke oorzaak van een frozen shoulder is onbekend. Een aantal factoren die de kans verhogen op het ontwikkelen van een frozen shoulder zijn:
– Langdurige rust van de schouder (immobilisatie)
– Een ongeval of operatie van de schouder
– Langdurige overbelasting
– Aandoeningen zoals diabetes, schildklieraandoeningen, een beroerte, hart- en long aandoeningen, de Ziekte van Parkinson.
De klachten ontwikkelen zich meestal tussen het 40e en 60e levensjaar. De klachten ontstaan geleidelijk en doorlopen 3 fases die hieronder staan beschreven. De totale duur kan 18 tot 63 maanden bedragen.
Fase 1: De bevriezing en verstijvende fase
Deze fase duurt 2 tot gemiddeld negen maanden. De pijn in de schouder staat op de voorgrond en kan als zeer hevig worden ervaren. De stijfheid neemt toe in de schouder en de pijn kan uitstralen tot in de bovenarm en zelfs de onderarm. Aan- en uitkleden, iets uit een hoge kast pakken en autorijden is pijnlijk en kan hevige pijnscheuten geven. Je hebt ook pijn in rust, dus als je niets doet, en zelfs ’s nachts.
Fase 2: De bevroren fase
Deze fase duurt gemiddeld vier tot negen maanden. De pijn in de schouder neemt langzaam af, maar de stijfheid blijft. Je voelt alleen pijn bij eindstandige bewegingen.
Fase 3: De ontdooiende fase
Deze fase duurt gemiddeld vier tot twaalf maanden. De pijn verdwijnt volledig en de beweeglijkheid komt langzaam terug tot (nagenoeg) normaal.
Frozen shoulder Deurne Fysio Jansen

Symptomen bij een frozen shoulder

– Pijn in de schouder wat steeds erger wordt
– Stijfheid in de schouder wat steeds erger wordt
– Uitstraling naar de bovenarm
– Verstoorde nachtrust bij het liggen op de aangedane zijde
– Flinke bewegingsbeperkingen in meerdere richtingen wat leidt tot problemen bij bovenhandse werkzaamheden.

Wat kun je zelf doen bij een frozen shoulder?

In de eerste fase is het niet verstandig om je schouder te forceren. Te agressief oefenen kan juist tot meer pijn leiden. Rustig bewegen, zoals wandelen, bevordert het herstel. Als de pijn minder wordt en de beweeglijkheid van de schouder toeneemt, kun je langzamerhand steeds meer gaan doen. In fase 2 kun je geleidelijk intensiever gaan oefenen. De kracht in de arm zal dan vanzelf weer terugkeren.

Behandelkamer-Fysio-Deurne-Fysio-Jansen

Fysiotherapie bij een frozen shoulder

Een frozen shoulder gaat meestal vanzelf over, maar dit kan wel tussen de tien maanden tot meer dan drie jaar duren. Deskundige begeleiding van de fysiotherapeut is belangrijk om dit proces zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. In elke fase zal de rol van de fysiotherapeut variëren om het herstel optimaal te ondersteunen en te begeleiden. Samen met je fysiotherapeut kun je achterhalen of er factoren zijn die het herstel belemmeren en daar een oplossing voor zoeken. Daarnaast kan de fysiotherapeut leren hoe je moet omgaan met de beperkingen tijdens het sporten, op het werk en dagelijkse activiteiten zoals autorijden, fietsen en huishoudelijk werk. Afgestemd op de fase van de frozen shoulder zal de fysiotherapeut mobilisaties en andere behandeltechnieken toepassen om de pijn van de schouder en bovenrug/enk te verminderen en de bewegelijkheid te vergroten.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij frozen shoulder:

Oefenruimte-Fysio-Fitness-Fysio-Deurne-Fysio-Jansen