Overbelastingsklacht achillespeestendinopathie

Een achillespeestendinopathie is een overbelastingsklacht. Het komt vaak voor als reactie op een verhoogde belasting op de pees. Mensen met een achillespeestendinopathie geven vooral pijnklachten en stijfheid aan, wat op korte termijn af kan nemen met korte rustige bewegingen.

Achillespeestendinopathie l Fysio Jansen

De achillespees

De achillespees ligt aan de achterkant van je enkel. Het is opgebouwd uit dik, vezelachtig weefsel dat je kuitspier aan je hak verbindt. De functie van de pees is het overbrengen van de krachten van de kuitspier op de voet, zodat je bewegingen kunt maken zoals het punten van je tenen, rennen en springen. Personen die onlangs actiever zijn geworden in sporten zoals hardlopen of springsporten, kunnen regelmatig te maken krijgen met deze tendinopathie (aandoening van de pees). Verandering van schoensel, zeker naar niet-ondersteunende platte schoenen, kunnen deze aandoening verergeren.

Pijn aan de achillespees

De pijn neigt toe te nemen wanneer er een belasting op de pees komt te staan na een periode van rust, zoals ’s morgens na een nacht in bed of bij het uitstappen uit de auto na een lange rit. Het zelf behandelen van een achillespeestendinopathie is niet moeilijk, maar het vereist wel veel geduld en discipline. Als eerste en belangrijkste zul je de activiteit die de pees irriteert moeten verminderen of zelfs staken. Als je de pees blijft overbelasten, zal deze pees alleen maar meer ontstoken raken. Probeer sporten waarbij je de pees belast (tijdelijk) te vervangen door activiteiten als zwemmen of fietsen om fit te blijven. Zorg voor schoenen die de binnenkant van je voet goed ondersteunen en let op dat jij je veters goed strikt.

Het beïnvloeden van de bloedaanvoer naar het gebied kan helpen om het genezingsproces te versnellen. Let een warme kruik over je achillespees om de stijfheid te verminderen wanneer jij je achillespees al een tijd niet hebt belast.

Advies achillespeestendinopathie

Om de circulatie te verbeteren kan masseren van de pees ook helpen. Start voorzichtig en verhoog daarna de druk als het weefsel begint op te warmen. Zodra de weefsels opgewarmd zijn kun je meer druk aanbrengen, waarbij je over de pees beweegt. Een ontstekingsremmende gel kunt ook gebruiken, zowel los als in combinatie met massagetechnieken.

Als je even inactief bent geweest, kun je proberen rondjes te draaien met je enkel, zowel met de klok mee als er tegenin. Probeer ook je tenen naar je toe en van je af te bewegen. Deze kleine oefeningen helpen om je achillespees licht op te warmen voordat je deze gaat belasten. Als de pees geïrriteerd is kan het helpen om wat ijs in een vochtige handdoek te rollen en deze 10-15 minuten op de pijnlijke plek te leggen. Dit kan helpen om de ontsteking wat te dempen. Blijf hierbij wel goed op uw huid letten om te voorkomen dat deze beschadigt. Met doorzettingsvermogen zullen je symptomen met verloop van tijd afnemen. Het is belangrijk om uw beweeglijkheid te vergroten met rekoefeningen en opnieuw kracht op te bouwen in je achillespees. Je fysiotherapeut kan je helpen met verschillende oefeningen. Je kunt deze oefeningen het beste verspreid over de dag uitvoeren om te voorkomen dat je te veel pijnklachten veroorzaakt.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen