Enkel verzwikt en nu?

Een enkeldistorsie (of verzwikking) wordt meestal veroorzaakt doordat je enkel onbewust in een verkeerde richting draait of kantelt. Herstel treedt in de meeste gevallen – met de juiste instructie en oefeningen – binnen enkele weken op. 

Enkel verzwikt l Wat te doen! l Fysio Jansen in Deurne

Enkelgewricht

De enkel is een veelzijdig gewricht, omdat het de mogelijkheid heeft om op en neer te bewegen, naar binnen en buiten te kantelen en kan draaien. De enkel dankt zijn stabiliteit aan de structuur van de botten en banden (ligamenten) die de botten onderling met elkaar verbinden. Een distorsie treedt meestal op door een ongeluk, zoals een plotselinge richtingsverandering bij sport of een misstap op de stoep. Bij een ernstie verzwikking kunnen één of meer structuren ver oprekken of in ernstige gevallen zelfs scheuren. Na een enkelverstuiking komen zwelling en kneuzingen vaak voor. De kneuzing kan uitstralen in je voet; het is dus niet gek als het lijkt alsof er meer gaande is dan alleen een enkelverstuiking. 

Enkelverzwikking R.I.C.E

Volg bij een enkelverstuiking R.I.C.E op: Rust, Ijs, Compressie, Elevatie. Deze technieken zijn heel belangrijk in de eerste 48 tot 72 uur. 

Rust: Vermijd overbelasting in de eerste 24 tot 48 uur. Krukken kunnen eventuele overbelasting voorkomen. 

Ijs: Ontsteking is een normale reactie bij deze blessure, maar om de hoeveelheid zwelling te verminderen kun je eventueel wat ijs in een handdoek wikkelen en zo maximaal 20 minuten per keer koelen. Het is hierbij belangrijk dat jij je enkel regelmatig controleert, omdat ijs de huid kan bevriezen.

Compressie: Een simpele steunkous of band kan in de eerste fase de zwelling verminderen. Daarbij geeft dit ook extra stabiliteit wanneer de ligamenten zijn verzwakt.

Let wel op: extra ondersteuning is op de lange termijn niet aanbevolen. Langdurig gebruik van een steunkous of band kan voorkomen dat de lichaamseigen balans zich herstelt. 

Elevatie: Je voet boven heuphoogte neerleggen kan helpen de symptomen van zwelling te verminderen. 

Het kan eventueel prettig zijn om in de eerste week ontstekingsremmers en/of pijnstillers te slikken. Neem hiervoor bij twijfel contact op met je huisarts of specialist. 

Na de eerste paar dagen wordt het belangrijk dat je de enkel gaat bewegen om beperkingen op de lange termijn te voorkomen. Langzaam opbouwen van kracht- en balansoefeningen draagt bij aan een goed herstel van het enkelgewricht. Daarnaast zorgen deze oefeningen ervoor dat je de volgende keer minder snel een misstap maakt. 

Je fysiotherapeut kan je begeleiden bij deze oefeningen om ervoor te zorgen dat je revalidatie op het juiste tempo verloopt. 

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.