Last van een hamstringblessure?

Tijdens het sporten ontstaat wel eens een acuut letsel aan de hamstring. De hamstring is een groep die bestaat uit drie spieren (m. semimembranosus, m. semitendinosus, m. biceps femoris). Deze drie spieren bevinden zich aan de achterzijde van het bovenbeen. Bij een acuut hamstring letsel scheuren enkele of meerdere vezels van de hamstring, dit is erg pijnlijk en zorgt er meestal voor dat de sportactiviteit niet voortgezet kan worden.

Verschijnselen en oorzaken hamstringblessure

Een hamstringblessure kan ontstaan door een verminderde belastbaarheid van het spierweefsel. Een toename van trainingsintensiteit en trainingsduur zonder adequate opbouw of het overslaan van een warming-up, kan reden zijn voor het ontwikkelen van deze blessure. Sprinten, het aanzetten voor een sprint of een verkeerde beweging zijn vaak momenten waarop een hamstringblessure ontstaat. De ernst van de blessure kan ingedeeld worden in graad 0 t/m graad 3.

• Bij graad 0 merk je in het dagelijks leven weinig tot niets van de blessure, de hamstring is hooguit een beetje gevoelig. Tijdens sporten kun je wel een ‘’trekkend’’ gevoel ervaren. In dit geval is er geen schade aan de spiervezel.
  • Bij graad 1 wordt het buigen van je knie als niet prettig ervaren, maar wandelen doet nauwelijks pijn. In dit geval is er een lichte schade aan de spiervezels.
  • Bij graad 2 wordt het drukken op de hamstring als pijnlijk ervaren. Je kunt eventueel een zwelling en/of verkleuring zien. Lopen is erg pijnlijk en je kunt je knie maar moeilijk buigen, de pijn voel je niet alleen in je hamstrings maar ook in de omliggende spieren. In dit geval is er (behoorlijke) schade aan de spiervezels. Aan de achterkant van je bovenbeen kan een zwelling te zien zijn, die soms blauw verkleurt. Wanneer je de spier niet meer kunt aanspannen is de spier volledig gescheurd.
Hamstringblessure Deurne Fysio Jansen

Symptomen hamstringblessure

• Acute pijn, die over het algemeen ontstaat tijdens het sporten, aan de achterzijde van het bovenbeen.
  • Afhankelijk van de ernst van de blessure kan er sprake zijn van een bloeding die zich uit in blauwe, donkere plek aan de achterkant van het bovenbeen.
  • Het buigen van de knie tegen weerstand is pijnlijk.
  • Het rekken van de spier is pijnlijk.
  • Druk op de pijnlocatie is pijnlijk.
  • Krachtverlies.
  • Lopen, traplopen, fietsen, zitten kan pijnlijk zijn.

Symptomen hamstringblessure

• Acute pijn aan de achterzijde van het bovenbeen, die in de meeste gevallen ontstaat tijdens het sporten.
  • Afhankelijk van de ernst van de blessure kan er sprake zijn van een bloeding. Deze uit zich in blauwe, donkere plek aan de achterzijde van het bovenbeen.
  • Het buigen van de knie tegen weerstand is pijnlijk.
  • De spier is pijnlijk wanneer deze op rek komt.
  • Druk op de aangedane plek is pijnlijk.
  • Krachtverlies.
  • Lopen, traplopen, fietsen en zitten kunnen pijnlijk zijn.
Tenniselleboog - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Wat kun je zelf doen bij een hamstringblessure

Als de hamstringblessure net is ontstaan, vermijd dan pijnlijke beweging totdat je weet hoe ernstig de blessure is. Ga niet door met sporten wanneer je hamstring geblesseerd is maar laat je eerst onderzoeken door een fysiotherapeut om te bepalen hoe ernstig je blessure is. Bewegen mag maar beperk je activiteiten wel binnen de pijngrens.

Fysiotherapie hamstringblessure

Afhankelijk van de ernst van blessure duur het herstel gemiddeld 6 tot 8 weken. Als de hamstring volledig door- of afgescheurd is, is een operatie noodzakelijk (binnen 7 dagen). Dit herstel kan tot 3 maanden duren. Voor een goed herstel heb je de ondersteuning van een fysiotherapeut nodig. Na een periode van rust dient de spier weer op een verantwoorde manier opgetraind te worden. Een fysiotherapeut kan bepalen welke oefeningen kunnen helpen bij een goed en vlot herstel. De fysiotherapeut kan je ook helpen om te bepalen wanneer je weer kunt beginnen met sporten, het opbouwen van activiteiten en hoe je een nieuwe blessure eventueel kunt voorkomen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een hamstringblessure:

Heb je last van een hamstringblessure die maar niet overgaan? Dan kunnen wij jou misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij jou past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied hamstringblessure

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je hamstringblessure? Joep en Joris helpen je graag.

Joep Munckhof Fysio Deurne

Inplannen afspraak

Wij kunnen je helpen met duidelijkheid over je hamstringblessure en specifieke therapie. Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.