Last van triceps tendinopathie?

Triceps tendinopathie l Oorzaak en behandeling l Deurne

Wat is triceps tendinopathie?

De triceps is een driekoppige spier die zich aan de achterzijde van je bovenarm bevindt. Hij zorgt voor de strekking van je elleboog. Deze spier loopt van een buitenste punt van je schouderblad tot net over je ellebooggewricht. Hij vindt zijn aanhechting op de ellepijp. Tendinopathie wil zeggen dat er een ontsteking, irritatie of beschadiging van een pees aanwezig is. Bij een triceps tendinopathie zijn dus één of meerderde pezen van de triceps ontstoken, geïrriteerd of beschadigd.

Verschijnselen en oorzaken triceps tendinopathie

Triceps tendinopathie kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ontstaat een triceps tendinopathie door overmatig gebruik of langdurig herhaalde activiteiten waarbij er veel spanning op een tricepspees komt te staan. Denk hierbij aan herhaaldelijk iets wegduwen of het strekken van de elleboog tegen weerstand, bij bijvoorbeeld push-ups of dips tijdens fitness. Bij langdurige overbelasting beschadig je steeds opnieuw de tricepspees op microniveau, zo treden er microtrauma in de pees op, welke na een tijd kunnen zorgen voor een tendinopathie.

Wat kun je zelf doen bij triceps tendinopathie

Omdat bij een tendinopathie in veel gevallen een ontsteking aanwezig is, kan het raadzaam zijn om pijnstillers met ontstekingsremmende werking te nemen. Neem voor gebruik van medicatie altijd eerst contact op met je huisarts. Verder is vanwege het ontstaan van tendinopathie door overbelasting relatieve rust nodig in de eerste fase van herstel. Dit wil zeggen dat je je aangedane arm probeert te ontzien in activiteiten die de klachten verergeren en de arm zwaar belasten. Je kunt zelf thuis al direct aan de slag met ontspanningsoefeningen voor de arm zoals rustig slingeren en zwaaien terwijl je de arm ontspannen laat hangen. Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten in vermindering brengen. Bij eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg daarvoor je fysiotherapeut of huisarts.

Fysiotherapie triceps tendinopathie

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak van de triceps tendinopathie te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen